Sökning: "Social socialpedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Social socialpedagog.

  1. 1. Socialpedagogens mest betydande kompetens : Socialpedagoger som yrkesverksamma inom HVB.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Philippa Gustafsson; Tim Kronholm; [2022]
    Nyckelord :Socialpedagog; kompetens; HVB; verksamhetschef; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få en ökad insikt i hur verksamhetschefer, inom HVB, ser på socialpedagogers kompetens i arbetet och i relation till utbildning, arbetsuppgifter och kunskap. Studien tar sin metodologiska utgångspunkt i hermeneutiken och fenomenologin då avsikten varit att söka förståelse i hur den socialpedagogiska kompetensen förstås och tolkas av verksamhetschefer inom HVB. LÄS MER

  2. 2. Hur ska vi hjälpa dig att blomma ut? : En kvalitativ studie om en grupp socialpedagogers upplevelser av arbetet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom HVB-hem

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Tomasson; Nazanin Jamal Zadeh; [2022]
    Nyckelord :NPF; HVB; autism; ADHD; socialpedagog;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är en kvalitativ intervjustudie som riktar in sig på professionella inom HVB-hem och deras upplevelser av arbetet med placerade barn och unga som har en NPF-diagnos. De diagnoser som studien innefattar är ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) och autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  3. 3. ELEVHÄLSANS PERSPEKTIV PÅ MÖJLIGHETER TILL STÖD OCH RESURSER FÖR ELEVER MED ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amida Biao; Rita Lemrini; [2021]
    Nyckelord :ADHD; care effort; categorization; mental illness; school; shame; stigma; ADHD; elevhälsoteam; kategorisering; psykisk ohälsa; skam; skolan; stigma; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevhälsans perspektiv på elever med en ADHD-diagnos och deras möjligheter till stöd och resurser i skolan, samt elevhälsans inställning till relationella konflikter såsom skam, stigma och kategorisering. För att förklara detta har tre frågor formulerats: Hur uppfattar elevhälsoteamet elever med ADHD och möjligheten att utveckla psykisk ohälsa? Vilka faktorer påverkar den hjälp dessa elever får när behov uppstår? Vid vilken tidpunkt börjar elevhälsoteamet uppleva en relationell konflikt? I studien insamlades data och en tematisk analys genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Ungdomsbrottslighet : Hur arbetar utvalda skolor från utvalda områden i Finland och Sverige förebyggande mot ungdomsbrottslighet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Kriminologi

    Författare :Petra Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Crime; prevention; school; young people; violence; Juvenile delinquency; Brottslighet; Ungdomar; Skolor; Preventivt arbete; Våld; Ungdomsbrottslighet;

    Sammanfattning : Title: Juvenile delinquency “How selected schools from selected areas in Finland and Sweden work to prevent juvenile delinquency” The study is a qualitative study where I investigated how a selected municipality's schools in southern Sweden and an area's schools on a Finnish island work preventively against juvenile delinquency. Throughout the study, I will refer to it as an area to facilitate reading. LÄS MER

  5. 5. “Det gäller att kunna fånga, det gäller att kunna lyssna, det gäller att kunna se eleven och tolka det du ser” En studie av åtta socialpedagogers upplevelse av sin roll och samverkan med andra i skolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Olivia Jalkell; [2021]
    Nyckelord :Socialpedagog; Socialpedagogik; Relationer; Pedagogiska Relationer; Interaktion; Socialisation; Samtal; Lyssnande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker åtta socialpedagogers upplevelse av sin roll i skolan. Studien har gjorts utifrån ett syfte att förstå denna relativt nya yrkesroll i skolan, och bidrar med mer kunskap kring socialpedagogers potential och kompetens. LÄS MER