Sökning: "Social uppfattning"

Visar resultat 16 - 20 av 1626 uppsatser innehållade orden Social uppfattning.

  1. 16. ”Ska man vänta till den här åldern för att få ett fantastiskt sexliv?” En reflexiv tematisk analys om upplevelsen av sexualitet och sexuell tillfredsställelse i klimakteriet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Louise Alvers; Linn Wengholt; [2024]
    Nyckelord :Klimakteriet; Sexualitet; Sexuell tillfredsställelse; Menopause; sexuality; sexual satisfaction; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the experience of sexuality and sexual satisfaction during menopause. As a part of the research project “Factors affecting sexual satisfaction: An exploratory and cross-cultural examination of sexual and aesthetic ideals and norms, self-compassion and body awareness” at Lund University we conducted eight semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 17. Sjuksköterskors uppfattning av hälsolitteracitet hos socioekonomiskt utsatta patienter inom primärvården

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sara Alsaloum; Petra Vitikainen; [2024]
    Nyckelord :Health literacy; Nurse; Person centered care; Self-care; Qualitative design; Egenvård; Hälsolitteracitet; Kvalitativ design; Personcentrerad vård; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsolitteracitet är individens förmåga att få tag på, förstå, värdera och använda information för att kunna bibehålla och främja hälsa. För att patienten ska kunna vara mer aktiv i sin egenvård och att ha förmågan att kunna fatta beslut i hälsofrågor behövs en viss nivå av hälsolitteracitet. LÄS MER

  3. 18. Undervisning i förändring : En Studie om Samhällskunskapslärares Uppfattning av Social Acceleration

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Måns Carlsvärd; [2024]
    Nyckelord :Survey study; social sciences teachers; educational practices; social acceleration; teaching methods; challenges; innovations; professional development; implications; rapidly changing educational environment; contemporary education.;

    Sammanfattning : This report is a survey study examining the educational practices of social sciences teachers,specifically addressing the phenomenon of social acceleration. Investigating teaching methods,challenges, and innovations, the study explores how educators adapt to the accelerated pace ofsocietal changes. LÄS MER

  4. 19. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER

  5. 20. “Att ta ner det till det lilla” : ”En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Namka Gigovic; Viktoria Vigh; [2024]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; förskollärare; undervisning; fenomenografi; uppfatt ning; variation;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling inom förskoleverksamheten är ett forskningsområde där det behövs flera  forskningsstudier. Vår studie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar och tillämp ning av hållbar utveckling i förskolan. LÄS MER