Sökning: "Social wellbeing theory"

Visar resultat 6 - 10 av 148 uppsatser innehållade orden Social wellbeing theory.

  1. 6. Shared reading med barn och unga : En ny läsmetods möjligheter och utmaningar för bibliotekarieprofessionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Andrén; Ylva Baggfelt; [2023]
    Nyckelord :Shared reading; professionsteori; bibliotek; barn; ungdomar; läsfrämjande; högläsning; bokcirkel;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore librarians’ experiences of introducing and working with a new method, shared reading, as a library activity for children (age 7-16). This is achieved through an empirical study applying qualitative interviews with so-called reader leaders, focusing on their experiences of learning and implementing the method within both public and school library contexts. LÄS MER

  2. 7. Social isolering, äldres upplevelse under covid-19 pandemin : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johansson Malin; Lundkvist Helena; [2023]
    Nyckelord :Covid-19 pandemic; elderly; sense of coherence; social isolation; Covid-19 pandemin; känsla av sammanhang; social isolering; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund: Livslängden i världen ökar kontinuerligt och även den äldre populationen. Covid-19 pandemin innebar stor påverkan på samhället och restriktioner, bland annat social isolering, infördes för att begränsa smittspridningen. Dessa restriktioner riktades främst mot riskgrupper vilket innebar begränsningar i deras livsstil. LÄS MER

  3. 8. Språkets betydelse för vuxnas integration och psykisk hälsa i samhället. En studie om några utlandsföddas individuella erfarenheter och upplevelser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Amal Jassim; Nick Vossoghi; [2023]
    Nyckelord :integration; language; mental health; salutogenesis; social work; society; wellbeing; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this paper has been to study whether or not the Swedish language has any significant impact on immigrant integration and their psychic well-being in Swedish society. By adhering to the theoretical framework of Diaz, Gordon, and Heckmann for integration, and Antonovsky’s theory of salutogenesis, we’ve established our results using qualitative semi-structured interviews to get our empirical evidence in the form of physical interviews. LÄS MER

  4. 9. “Har man ingen smartphone är man med i B-laget” : En kvalitativ intervjustudie om äldres kulturella och sociala tillhörighet i det digitaliserade samhället.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jesper Heljeberg; Forsell Daniel; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Elderly adults; Social belonging; Inclusion; EICT; Medialization.; Digitalisering; Äldre; Social tillhörighet; Inkludering; EICT; Medialisering;

    Sammanfattning : På mindre än en generations livstid har Sverige gått från ett samhälle där få hade telefon i sitt hem till en totalt uppkopplad tillvaro. I det digitaliserade Sverige är tillgången till och användarkompetensen av den digitala teknologin en förutsättning för samhällsdeltagandet, vilket ofta ses som problematiskt för den äldre generationen som är den grupp som har haft svårast att anpassa sig enligt den digitala utvecklingen. LÄS MER

  5. 10. Att hitta sin roll - skolsköterskans arbete med sexuell hälsa : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kristina Biel; Mikaela Blom; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; health promotion; school nurse; sexual health; Elevhälsa; hälsofrämjande; skolsköterska; sexuell hälsa; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sexuell hälsa är en mänsklig rättighet och en viktig del av ungdomars allmänna, sociala och personliga välbefinnande. Ungdomar beskriver i forskning att de önskar mer kunskap om sexualitet och relationer. Skolans undervisning i sexualitet, relationer och samtycke ska främja elevers hälsa och välbefinnande. LÄS MER