Sökning: "Sociala övningar barn"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Sociala övningar barn.

  1. 1. "Bara vi andas så påverkar vi" : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av utanförskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Stridh; Tina Möller; [2020]
    Nyckelord :Utanförskap; förskola; förebyggande arbetssätt; pedagogens roll; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med den genomförda studien är att synliggöra pedagogers uppfattningar och erfarenheter samt olika metoder, i arbetet med att motverka och förebygga utanförskap i förskolan. En kvalitativ studie har genomförts där åtta stycken intervjuer med barnskötare och förskollärare är utgångspunkten. LÄS MER

  2. 2. Film i skolan : - en medieekologisk studie av Filmrikets film- och mediepedagogiska webbplattform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mimmi Björnfot; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; filmpedagogisk; Filmriket; filmskapande; medieekologi; mediepedagogik;

    Sammanfattning : Lärare idag är överlag positiva till skolans digitalisering och många använder redan nu digital verktyg i sin undervisning dagligen. I och med att digital teknik har fått en allt större betydelse i skolans vardag, så ställer detta nya krav på lärarens kompetenser och skolans sociala arbete. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarnas arbete och medvetenhet kring barns motoriska utveckling : En studie om hur förskollärare arbetar för att främja barns motoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Elm; [2014]
    Nyckelord :Preschool; preschoolteacher; motor; motor skills; motor developement; motor training; Förskollärare; förskola; motorik; motorisk utveckling; motorisk träning;

    Sammanfattning : Goda möjligheter till rörelse och medveten motorisk träning skapar goda möjligheter för barn att utveckla motoriska färdigheter, vilket kan leda till bättre skolprestationer. Forskning visar att dagens stillasittande aktiviteter så som tv, surfplattor och datorer m.m. LÄS MER

  4. 4. Att vända skolsituationen : En studie av faktorer som några elever och föräldrar anser möjliggjort en återgång till ordinarie skolform från en särskild undervisningsgrupp.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Karlsson; [2013]
    Nyckelord :skola; socialt samspel; särskild undervisningsgrupp; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker elever i svårigheter som lyckas vända sin skolsituation. Det man sett i forskning vara framgångsfaktorer för att skapa en skola för alla är, individuell anpassning och stöd i lärandet, stöd i det sociala samspelet mellan elever, gruppstärkande övningar, god kommunikation och samsyn mellan inblandade parter i och kring det direkta skolarbetet. LÄS MER

  5. 5. Barns utveckling av empatisk förmåga i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Josefine Fristorp; [2013]
    Nyckelord :Empati; Små barn; Förskolan; Sociala utveckling; Spegelneuroner; Mobbning; Förebyggande; Kommunikation;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att belysa hur pedagoger arbetar med att stödja barns utveckling av den empatiska förmågan, samt hur pedagogerna uppfattar barns utveckling av empati hos det lilla barnet i förskolan. Syftet är även att synliggöra vilka konsekvenser som kan uppstå av att inte stödja barn i deras utveckling av empatisk förmåga. LÄS MER