Sökning: "Sociala behov"

Visar resultat 1 - 5 av 3452 uppsatser innehållade orden Sociala behov.

  1. 1. “Förvaltningsrätten finner inte skäl att frångå läkarnas samstämmiga bedömning” - En studie om uttryck för makt i psykiatrisk tvångsvård.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Helena Eklund; Catherine Laska; [2024-03-19]
    Nyckelord :Psykiatrisk tvångsvård; psykiatri; makt; kategoriseringar; avvikelse; normalitet; trovärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och förstå hur makt uttrycks och utövas i bedömningar om behov av psykiatrisk tvångsvård. Frågeställningar i studien berör hur sociala kategoriseringar kommer till uttryck, hur föreställningar om normalitet och avvikelse uttrycks och hur uttryck för makt syns i språkliga formuleringar. LÄS MER

  2. 2. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Harpe; Ann Ödling; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; praktikarkitektur; kollegiala samtal; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER

  3. 3. Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniella Somi; Etedal Awde; [2024-02-27]
    Nyckelord :Omsorg; omsorgsetik; utveckling; lärande; förskolläraren; uppfattningar; erfarenheter; sociala relationer; förhållningssätt; livsvärld; intersubjektivitet och trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under vår undersökning har vi intervjuat sex förskolelärare på olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Närvarande möjliggörare eller begränsad helikopterlärare.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Madelene Engblom; Linn Mellbin Holmberg; [2024-02-21]
    Nyckelord :barns aktörskap; fritidshem; lärare i fritidshem; förhållningssätt; barndomssociologi; intervju och observation.;

    Sammanfattning : Fritidshemmet ska enligt ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr22, 2022, s.25) stimulera barnens utveckling och lärande samt erbjuda en meningsfull fritid. Barn behöver dels ges utrymme att vara sina egna aktörer med tillräckligt mycket fri tid och fri lek. LÄS MER

  5. 5. Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cabdinasir Mohamed; [2024-02-14]
    Nyckelord :Social integration;

    Sammanfattning : Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte längre har rätt till grundsärskolan utan signifikanta intellektuella funktionsnedsättningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan är ensamma och är mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). LÄS MER