Sökning: "Sociala ideella organisationer"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden Sociala ideella organisationer.

  1. 1. Ideellt ledarskap - en kvalitativ studie angående hur kontext och efterföljare påverkar ledarskapsstilen hos ideella ledare inom Chalmers Tekniska Högskola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lowe Aspeqivst; Andreas Fagerberg; [2023-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Alla organisationer kr¨aver n˚agon form av ledarskap. Detta gäller både för vinstdrivande såväl som ideella organisationer. Då kontexten är helt annorlunda för ideella organisationer och de dessutom är helt frivilliga, är det intressant att studera dessa organisationer för att hämta kunskap från detta område. LÄS MER

  2. 2. Corporate Involvement in Charitable Engagements : Exploring the Dynamics of Corporate-Charity Collaborators

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mikaela Jansson; Katarina Ölander Gür; [2023]
    Nyckelord :CSR; corporate-charity collaborations; sustainability reporting; charitable engagements;

    Sammanfattning : In today's business environment, organizations are expected to engage in Corporate Social Responsibility (CSR), which involves balancing their economic success with positive social and environmental impact. Collaborating with charitable organizations can be a way for companies to engage in socially responsible activities and given the increasing focus on CSR, there is a potential for an enhanced interaction between companies and charitable organizations. LÄS MER

  3. 3. Instagram som marknadsföringsverktyg för idrottsverksamheter : En kvalitativ studie om att attrahera och engagera deltagare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Patricija Zvirgzdauskaite; Sarah Einanlo; [2023]
    Nyckelord :Idrottsverksamheter; Instagram; marknadsföring; sociala medier; ideella verksamheter; ritualperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om hur sociala medier kan användas inom marknadsföring av idrottsverksamheter och hur det kan leda till ökad deltagaraktivitet och engagemang. I studien medverkade totalt åtta idrottsverksamheter, fyra tennisklubbar och fyra fotbollsklubbar. LÄS MER

  4. 4. En hoppfull strävan : En fallstudie om ideellt engagemang inom suicidprevention

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maja Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Altruism; civil society; governance; non-profit organizations; suicide prevention.; Altruism; civilsamhälle; ideella organisationer; interaktiv samhällsstyrning; suicidprevention.;

    Sammanfattning : Bengtsson, M. En hoppfull strävan. En fallstudie om ideellt engagemang inom suicidpreventivt arbete i Sverige. Masteruppsats i Socialt Arbete, 30 högskolepoäng. LÄS MER

  5. 5. Hur konstrueras hållbara budskap? : En kvalitativ text- och bildanalys av Svenska Turistföreningens hållbara kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fanny Aniander; Jennifer Backman; [2022]
    Nyckelord :sustainable communication; non-profit organizations; semiotic analysis; rhetoric analysis; hållbar kommunikation; ideella organisationer; semiotisk analys; retorisk analys;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har på senare år blivit allt mer omtalat och ett ämne som ses som en lösning på den rådande klimatkris som världen står inför. För att ämnet ska uppmärksammas i samhället krävs det att organisationer och beslutsfattare kommunicerar budskapet, dock saknas det tydliga definitioner för hur kommunikationen ska konstrueras. LÄS MER