Sökning: "Sociala inlärningsteorin"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Sociala inlärningsteorin.
1. Fysisk aktivitet i förskolan : Förskollärares arbetssätt med och förhållningssätt tillfysisk aktivitet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka inställningar det finns blandförskollärare gällande fysisk aktivitet och arbetet kring det i förskolan.Forskning visar på att förskollärares förhållningssätt till fysisk aktivitet ochkunskap om ämnet påverkar vilka möjligheter barn får till fysisk aktivitet iförskolan. LÄS MER
2. “ETT MJUKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT ÄR DET BÄSTA MOT BARN SOM KANSKE INTE ÄR SÅ MJUKA SJÄLVA” : BARN MED AGGRESSIVT BETEENDE
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få en fördjupad kunskap om hur förskollärares förhållningsätt och förskolans fysiska och sociala miljö påverkar barns beteende, med ett särskilt fokus på aggressiva beteenden. Studien har tagit stöttning av den sociala inlärningsteorin och det relationella perspektivet som i sina grunder handlar om att barnet inte är i fokus utan omgivningen runt omkring. LÄS MER
3. Skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet avseende missbruksproblematik bland ungdomar : En kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Det föreligger en kunskapslucka gällande vilka metoder i skolan som är effektiva för att förebygga missbruk bland ungdomar. Genom semistrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma inom högstadiet och gymnasiet har skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet undersökts, med fokus på utmaningar och möjligheter. LÄS MER
4. Mobilanvändning och allmänt mående bland gymnasieelever
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka sambandet mellan hög mobiltelefonanvändning och allmänt mående bland gymnasieelever. Med stöd från två välgrundade teorier: självregleringsteorin och sociala inlärningsteorin, har studien presenterat intressanta korrelationer och samband kring mobilanvändning och allmänt mående. LÄS MER
5. Existerar könsskillnader i hur barn påverkas av att uppleva våld i hemmet? : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : The purpose of this study is to examine if gender differences regarding the effect of experiencing domestic violence among children exists and how this field can be comprehended in the light of different perspectives on gender and with social learning theory. A literature review was chosen as the mean for achieving this. LÄS MER