Sökning: "Sociala medielogiken"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Sociala medielogiken.

  1. 1. Antropologi och medier : En kvantitativ innehållsanalys om forskningskommunikation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Blerim Salihi; [2023]
    Nyckelord :Media; Nyhetsmedia; Mediering; Medialisering; Forskningskommunikation; Meningsfullhet; Relevans; Kvantitativ innehållsanalys; Antropologi; Universitet;

    Sammanfattning : Med syftet att kritiskt diskutera hur kunskap från samhällsvetenskapen i allmänhet och antropologi i synnerhet skulle kunna göras mer tillgänglig för fler än akademiker undersöker denna studie i vilken utsträckning antropologiprofessorer syns i svensk printmedia. Med medialisering och meningsfullhet som teoretiskt ramverk analyseras professorernas förmåga att kommunicera sin forskning och universitetens anpassning till medielogiken. LÄS MER

  2. 2. Vilka nyheter hamnar på Tiktok? : En kvantitativ innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Nicholas Tsakonas; Felicia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Tiktok; nyhetsvärdering; sociala medier; nyheter; journalistik;

    Sammanfattning : Sociala medie-appen Tiktok når 24 procent av personer under 35 år i världen, där 7 procent av dem använder appen för nyheter. I Sverige är det åldersgruppen 9 till 14 år som förr inte tagit del av nyheter alls i någon hög grad, som nu tar del av nyheter via Youtube, Instagram och Tiktok, där Tiktok är den vanligaste nyhetskällan. LÄS MER

  3. 3. Ledarskribent på 280 tecken : en studie på hur svenska ledarskribenter använder och påverkas av Twitter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Hila Stefansson; Anna Larsson; [2021]
    Nyckelord :Ledarskribenter; Opinionsjournalistik; Sociala medier; Sociala medielogiken; Twitter; Transparens; Åsikter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar till att undersöka hur svenska ledarskribenter använder sig av Twitter och hur deras yrkesroll påverkas av plattformen. Twitter är en väl utbredd socialt medium och en viktig plattform för dagens digitala journalistik. LÄS MER

  4. 4. Från stjärnjournalist till våldtäktsman över en natt : en kvalitativ textanalys av porträtteringen och rollbeskrivningen av Fredrik Virtanen i pressen innan, under och efter metoo-hösten år 2017

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johanna Frank; [2021]
    Nyckelord :​​metoo; pressen; Fredrik Virtanen; medielogik; sexualbrott; media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under metoo-hösten år 2017 publicerade pressen namn på flera kända män som blivit anklagade för olika typer av sexualbrott. En av dessa män var stjärnjournalisten Fredrik Virtanen som från en dag till en annan pekades ut som våldtäktsman i Sveriges största tidningar. LÄS MER

  5. 5. Jag kom, jag utsattes för moralpanik, jag segrade : en kvalitativ studie om moralpanik mot Youtube-kreatörer i dagens digitaliserade samhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Gaiana Frangulyan; Gabriel Aas; [2021]
    Nyckelord :Moralpanik; folkdjävlar; digitalisering; fankultur; sociala medier; medielogik; fallstudie; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats: “Jag kom, jag utsattes för moralpanik, jag segrade. En kvalitativ studie om moralpanik mot Youtube-kreatörer i dagens digitaliserade samhälle” är skriven av Gaiana Frangulyan och Gabriel Aas vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet under HT 2020. LÄS MER