Sökning: "Sociala medier identitetsskapande giddens"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden Sociala medier identitetsskapande giddens.

  1. 6. "Men det går ju aldrig att sopa igen spåren från vart du kommer ifrån" : En kvalitativ studie om unga samers självrepresentation och identitet på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anja-Maria Eriksson Norén; [2016]
    Nyckelord :Identitet; samer; självidentitet; sociala medier; Instagram; kommunikation;

    Sammanfattning : Vad händer när konsumenten har möjligheten att bli producent och ges en chans att representera sig själv istället för att bli representerad av andra? Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse och mening Instagram och den självrepresenterade samiska mediebilden har i några unga samtida samers reflexiva identitetsskapande. Med utgångspunkt i Giddens teori om det självreflexiva projekt som utgör jaget är fokus på hur Instagram används för självrepresentation, kulturell och etnisk tillhörighet och vilken betydelse och mening det har för de unga samerna som utgör studiens respondenter. LÄS MER

  2. 7. Jag uppdaterar, alltså finns jag. : - Sociala medier som ny arena för identitetsskapande och reproduktion av genus

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Madlen Oanes; Emelie Hedin; [2015]
    Nyckelord :Sociala medier; sociala mekanismer; identitet; könsroller; genus; intrycksstyrning;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att närmare undersöka hur flickor i 18-årsåldern förhåller sig till normativ femininitet i sociala medier, detta genom att närmare studera vilka sociala mekanismer som kan tänkas ligga bakom deras upprätthållande av stereotypa könsroller i sociala medier och vidare belysa dess potentiella efterverkningar. Tidigare forskning och den teoretiska referensramen tar sin utgångspunkt i Giddens teori om individens identitetsskapande och den reflexiva självidentiteten, och utforskas vidare i förhållande till Goffmans dramaturgiska perspektiv där fokus läggs på förändrade villkor för intrycksstyrning i form av de möjligheter till strategisk självpresentation som erbjuds i sociala meder. LÄS MER

  3. 8. Kvinnor från norra Sverige på sociala medier : En studie om hur kvinnor från norra Sverige framställer och använder sig av sociala medier som Stockholmsbor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Anna Maria Mårtensson; [2014]
    Nyckelord :sociala medier; identitetsskapande och modernitet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker jag hur självidentitetsprocessen går till med hjälp av sociala medier för kvinnor från norra Sverige som flyttat till Stockholm. Fokus ligger på att undersöka hur sju kvinnor framställer sig själva och hur de använder plattformarna Facebook, Instagram och Twitter. LÄS MER

  4. 9. Identitetsskapande hos unga kvinnor genom sociala medier - med välbefinnandet i fokus

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ester Fardell; [2013-09-24]
    Nyckelord :Sociala medier; identitetsskapande; välbefinnande; ideal; socialitet online; unga kvinnor;

    Sammanfattning : Titel: Identitetsskapande hos unga kvinnor genom sociala medier - med välbefinnandet i fokus Författare: Ester Fardell Kurs: Masteruppsats inom medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Vårterminen 2013 Handledare: Annika Bergström Antal ord: 19 897 ABSTRACT Denna studie undersöker vad unga kvinnor har för uppfattningar om identitetsskapande i sociala medier och om de anser att det påverkar deras psykiska välbefinnande. Forskningsfrågorna avser att etablera hur unga kvinnor generellt ser på användningen av sociala medier, följt av vad de har för uppfattningar kring hur unga kvinnor skapar sig identitet(er) via sociala medier. LÄS MER

  5. 10. Vem är du bakom datorskärmen? : Who are you behind the screen?

    Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Hanna Jonsson; Sabina Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :identity construction; Facebook; Instagram; presentation; using; identitetsskapande; Facebook; Instagram; presentation; användande;

    Sammanfattning : Syftet i vår kandidatuppsats var att belysa gymnasieungdomars egna berättelser av sin presentation på Facebook och Instagram, och hur användandet påverkar deras identitetsskapande samt deras tankar kring användandet av dessa sociala medier. Vår studie är gjord utifrån en kvalitativ ansats där vi intervjuat nio ungdomar i tre fokusgrupper. LÄS MER