Sökning: "Sociala medier påverkar ungdomar"
Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden Sociala medier påverkar ungdomar.
11. Ur ett ungdomsperspektiv : Hur upplevelser utifrån kön och bakgrund påverkar ungdomars studie- och yrkesval
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur ungdomars kön, bakgrund och upplevda erfarenheter av hur studie- och yrkesvägledning har påverkat deras studie- och yrkesval. Med hjälp av kvalitativa intervjuer så hämtades information från åtta ungdomar som går på olika högskoleförberedande program. LÄS MER
12. Sociala mediers integration i den verkliga världen : En kvalitativ studie om sociala mediers påverkan på ungdomar
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Social media is today a part of daily life for adolescents, at the same time the mental illness is increasing among young people. The aim of this study is to examine high school students' experiences of how social media affects their self-esteem and mental health, the purpose is also to examine how counselors help adolescents who feel bad as a result of social media. LÄS MER
13. Att leva uppkopplad : Ungdomars och unga vuxnas upplevelser av sociala medier – En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Sociala medier används idag av ungdomar och unga vuxna för att hålla sig socialt aktiva, ta del av vänners aktiviteter samt finna gemenskap. Självkänsla och känsla av sammanhang är delar som påverkar vår psykiska hälsa. Psykisk ohälsa beskrivs som ett individuellt tillstånd. LÄS MER
14. Köpbeteende av energi- och funktionsdryck : Hur attityd och hälsorisker påverkar konsumtionen.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Vår uppsats undersöker och behandlar digital marknadsföring, attityd och medvetenheten om de hälsorisker som är förenade med energi- och funktionsdrycksbranschen. Idag är konsumtionen av energi- och funktionsdryck omdiskuterad, i Sverige har flera företag aktivt valt att marknadsföra sina produkter som en funktionsdryck riktad till träning istället för den ”vanliga” energidrycken. LÄS MER
15. Hur den digitala reklamen för alkoholfri öl uppfattas av ungdomar i åldrarna 18-22
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Följande uppsatsarbete undersöker om den digitala reklamen för alkoholfri öl, i detta fall “Norrlands Guld motrörelsen”, påverkar ungdomar i åldrarna 18-22. För att kunna svara på detta gjordes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fem ungdomar i den angivna åldern. LÄS MER