Sökning: "Sociala rörelser"

Visar resultat 1 - 5 av 210 uppsatser innehållade orden Sociala rörelser.

  1. 1. THE GUYS WHO DON’T FIT IN THE BOX - En kvalitativ studie om hur icke-vita personer framställs på kroppsaktivistiska konton på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Husam Katileh; [2021-07-01]
    Nyckelord :Kroppsaktivism; fettaktivism; digital aktivism; marginaliserade grupper; sociala medier; Instagram;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kroppsaktivistiska rörelserrepresenterar icke-vita personer på Instagram, och ifall detta utmanar dedominanta maktstrukturerna eller inteTeori: Intersektionalitet, kritisk diskursanalysMetod: Kvalitativ innehållsanalysMaterial: Inlägg på Instagram från fyra olika kroppsaktivistiska kontonResultat: Resultatet visar att icke-vita personer ofta framställs som ett koncept eller ettobjekt som representerar något annat. I några fall framställs de som individeroch då läggs fokuset på deras individuella berättelser som speglar denmarginaliseringen och det förtrycket de utsätts för. LÄS MER

  2. 2. Vi ger aldrig upp!...Eller varför ska vi kämpa? : En studie om medborgarnas drivkrafter för att ingå i samhällets motståndskraft

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Johan Lenngren; [2021]
    Nyckelord :motståndskraft; försvarsvilja; motståndsrörelser; resiliens; nyliberalism; totalförsvar;

    Sammanfattning : Sveriges säkerhetsstrategi baseras på en totalförsvarsprincip, vilket inom forskningen tillskrivits en nyliberalistisk styrmetod som skapar säkerhet genom att bygga ett resilient samhälle. Det resilienta samhället och totalförsvarsprincipen innebär att hela samhället involveras i skapandet av motståndskraft gentemot hot. LÄS MER

  3. 3. Kvinnogruppen och Kvinnojouren i Luleå 1974–1985

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleLuleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Elzbieta Norberg; [2021]
    Nyckelord :kvinnligaktivism; kvinnligmobilisering; jämställdhet; sociala rörelser; resursmobiliseringsteorin;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag undersökt två kvinnoaktivistgrupper, Kvinnogruppen- och Kvinnojouren i Luleå. Syftet med uppsatsen är att skapa ny kunskap men framförallt öka medvetenhet om kvinnlig aktivism, mobilisering och kollektiva handlingar under perioden 1974–1985 i Norrbotten. LÄS MER

  4. 4. How Brand Activism Affects Consumer Attitude : A study on Swedish consumers’ attitudes towards companies using brand activism, with the Black Lives Matter movement as context

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Lundemo Dahlin; Diana Araf; [2021]
    Nyckelord :Black Lives Matter; Woke-washing; Brand activism; Social movements; Consumer attitude; Brand attitude; Consumer behavior; BLM; Black Lives Matter; Woke-washing; Brand activism; Sociala rörelser; konsumentattityd; varumärkesattityd; konsumentbeteende; BLM;

    Sammanfattning : Black Lives Matter rörelsen engagerade människor både internationellt och nationellt under våren 2020. Företag var inte sena med att ta ställning och visa deras stöd i frågan, vilket ledde till olika typer av reaktioner bland deras konsumenter. LÄS MER

  5. 5. Reklamfilm i 9:16 : Hur reklamfilm utformas för att passa det stående formatet i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linnéa Engblom; [2021]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; sociala medier; Instagram; bildformat; komposition; bildanalys; reklamfilm;

    Sammanfattning : Sociala medier fortsätter att vara en av de största plattformarna förmarknadsföring, men forskningen på området släpar efter. Mobiltelefonen somvisningsfönster är något som filmskapare måste förhålla sig till – men hur hanterasde begränsningar och möjligheter som formatet innebär? Detta arbete harundersökt hur skapare av rörlig reklam förhåller sig till formatet 9:16. LÄS MER