Sökning: "Sociala samspelet förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden Sociala samspelet förskola.

  1. 1. FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Winsnes; [2020-01-07]
    Nyckelord :Aktionsforskning; förskola; kollegahandledning; kollegial handledning; reflektion; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningensstöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken.Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter i aktionsforskning, sociokulturellt perspektivoch teorin om praktikarkitekturer. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta för en inkluderande förskola : Vilket stöd kan specialpedagoger erbjuda förskollärare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anja Olsson; Stina Wennberg; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; Preschool; Social interaction; special education teacher; tools for inclusion; Förskola; Inkludering; socialt samspel; specialpedagoger; verktyg för inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka specialpedagogers uppfattning kring inkludering i förskolan, och vilket stöd de kan erbjuda förskolläraren. För att samla in data gjordes kvalitativa intervjuer med fyra specialpedagoger i olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie : pedagogers uppfattningar om TAKK i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Andy Lust; Matilda Roslund; [2019]
    Nyckelord :takk; tecken; stöd; pedagogers uppfattningar; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I denna text kommer vi ta del av tecken som stöd (TAKK) vilket är ett komplement för de människor som är i behov av något slags alternativt kommunikationsstöd. Det grundas i begreppet språk och det innebär flera olika kommunikationsvägar exempelvis teckna, dansa, tala, skriva. I förskolans läroplan (Lpfö 98 rev. 2018, s. LÄS MER

  4. 4. ”Man känner sig otillräcklig” : En kvalitativ studie om pedagogers förhållande till känslor i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Magdalena Mosell; Annie Rasmussen; [2019]
    Nyckelord :Emotionell kompetens; Förskola; Känslor; MLE; Pedagoger; Samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagoger beskriver att de bemöter känslor i förskolan. Följande frågeställning fokuseras i studien: Hur beskriver pedagoger att de förhåller sig till och bemöter känslor i förskolan? Studien är genomförd med fokusgruppsintervju som metod där tio yrkesverksamma pedagoger i förskolan deltagit i tre olika fokusgrupper. LÄS MER

  5. 5. Dags för samling! En studie om samlingens form och genomförande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Cecilia Andersson; [2019]
    Nyckelord :Samling; Circle-time; Preschool; Förskola; ANT; Performance; Aktör; Nätverk; Roll; Mask; Dramaturgiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie i hur samlingen iscensätts och skapas av de som deltar i den. Syftet är att utforska hur olika aktörer skapar samlingen utifrån hur dessa tar plats i samlingen. LÄS MER