Sökning: "Sociala samspelet förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 136 uppsatser innehållade orden Sociala samspelet förskola.

  1. 16. Kemi i övergången mellan förskola och förskoleklass : En kvalitativ studie om förskollärare och förskoleklasslärares uppfattningar om kemiska processer och fenomen i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marika Falk; Henrika Berger; [2022]
    Nyckelord :Chemical processes; collaboration; preschool; preschool class; progression; Förskola; förskoleklass; kemiska processer; progression; samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om lärares uppfattningar kring barns erfarenheter och lärande om kemiska processer och möjligheten till progression i övergången mellan förskola och förskoleklass, enligt lärare i dessa två skolformer. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod med stöd av semistrukturerade intervjuer där nio informanter deltagit i studien. LÄS MER

  2. 17. Den flerspråkiga förskolan : En studie om hur förskollärare talar om arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Andersson; Annika Berntsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Utifrån samhällsförändringen som sker gällande det ökade antalet flerspråkiga barn i förskolan är det aktuellt att lyfta arbetet kring flerspråkighet. Forskningen visar att de insatser som tillförts för barn med annat modersmål än svenska är otillräckliga. LÄS MER

  3. 18. Rörelseaktiviteter i inomhusmiljön på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på rörelseaktiviteter inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessica Säll; Sara Wardak; [2022]
    Nyckelord :preschool; indoor environment; exercise activities; motor skills; förskola; inomhusmiljö; rörelseaktiviteter; motoriska färdigheter;

    Sammanfattning : Tidigare forskning påvisar att det förekommer mycket stillasittande när barn befinner sig på förskolan och är barn fysiskt aktiva är det främst i utomhusmiljön. Forskningen visar även att få barn utveckla de grundläggande motoriska färdigheterna i tidig ålder kan det förbättra barns sociala beteende samt den kognitiva utvecklingen. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares användning av digitala verktyg : En kvalitativ studie om hur och varför förskollärare använder digitala verktyg för att utveckla barns språk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Kristoffersen; Anneli Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; preschool; preschool teacher; language development; didactics; Digitala verktyg; förskola; förskollärare; digitalisering; språkutveckling; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares perspektiv på sitt arbete med digitala verktyg för att stimulera barns språkutveckling. Studien är kvalitativ och insamlingen av den empiriska datan genomfördes genom tre semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare i varje grupp. LÄS MER

  5. 20. Förskollärares arbete med konstaktiviteter : Barns utveckling i samband med konst och konstnärliga uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Jonsson; Izabella Bartholdsson; [2022]
    Nyckelord :konst; utveckling; förskola; kommunikation; sociala förmågor; konstaktiviteter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Konst ses som ett betydelsefullt kommunikationsverktyg där barnen ges möjlighet till att uttrycka sina tankar, ideer, åsikter och känslor. Arbetet med konst och dess uttrycksformer anses vara en viktig del i att ge barn en djupare förståelse, exempelvis för olika begrepp. LÄS MER