Sökning: "Sociala samspelet förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 136 uppsatser innehållade orden Sociala samspelet förskola.

  1. 21. Språkutveckling i leken : Hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling i samband med leken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anette Andersson; Sara Palm; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; vuxenstyrd lek; fri lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Inledning: Språkutveckling är en viktig del i barns vardag eftersom språket utgör en sådan stor del i samspelet med andra människor som exempelvis att kunna lyssna, reflektera och lösa konflikter. De här delarna blir därmed viktiga för barnens kommunikation i leken där förskollärare kan ta vara på det och arbeta med språket i samband med leken. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares uppfattningar av stöttning av barn i behov av stöd vid de dagliga övergångarna i förskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Veronica Fredriksson; Jennie Olsson; [2021]
    Nyckelord :stöttning; scaffolding; förskola; inkludering; dagliga rutiner; övergångar;

    Sammanfattning : Den här undersökningens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av hur de stöttar barn i behov av stöd i de dagliga övergångarna eftersom de omfattar en stor del av dagen för barnen i förskolan. Vi har intervjuat 8 förskollärare som arbetar i förskolan med barn i åldern 1-6 år. LÄS MER

  3. 23. Barn eller pedagoger i behov av särskilt stöd : Att inkludera alla barn med hjälp av specialpedagogiska insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Franck Ulrica; Hajgató Susanne; [2021]
    Nyckelord :Children in need of special support; inclusion; preschool; socio-cultural perspective; special educator; special educational perspective; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv; specialpedagog; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver barn i behov av särskilt stöd och hur de resonerar kring att inkludera alla barn på förskolan. Vi undersöker även vilken roll specialpedagogen har till förskollärare och barn i behov av särskilt stöd på förskolan. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares syn på språkets betydelse för inkludering i förskolan : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Kvarnström; Linnea Andersson; [2021]
    Nyckelord :förskola; inkludering; språk; lärmiljöer; socialt samspel; kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om att undersöka förskollärares syn på språkets betydelse för att skapa en inkludering för alla barn i förskolan. Med språket menar vi verbal likaväl som bland anna tkroppslig kommunikation. LÄS MER

  5. 25. Informationsflödet : - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elin Pihl Persson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; informationsanvändande; specialpedagogik; övergång; överlämning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Pihl Persson, Elin (2021). Informationsflödet - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER