Sökning: "Socialisation könsroller barn"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Socialisation könsroller barn.

  1. 1. Högläsning i förskolan - en del i formandet av barns identitet? : En systematisk litteraturstudie rörande rörande barnböckers innehåll samt pedagogers arbete med barnböcker, granskat ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Lundkvist; Charlotta Persson; [2017]
    Nyckelord :barnböcker; demokrati; didaktik; förskola; genus; högläsning; jämställdhet; literacy; makt; självständigt subjekt; socialisation; språkutveckling; stereotypa könsroller; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan framhåller vikten av att verksamheten i förskolan ska främja alla människors lika värde oavsett kön (Skolverket, 2016). Likaså framgår att pedagoger ska arbeta aktivt med att motverka stereotypa könsroller (ibid.). I samband med högläsning i förskolan tillägnar sig barn kunskap inom området literacy. LÄS MER

  2. 2. Kamratposten i genusfabriken : en studie av hur genus konstrueras i Sveriges största barntidning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Charlotta Strohkirch; Fideli Österström; [2014]
    Nyckelord :Könsrollssocialisation; Socialisation; Könsstereotyper i Kamratposten; Barn och genus; Genusordning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är skriven av Charlotta Strohkirch och Fideli Österström, och är författad i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. Uppsatsens titel är ”Kamratposten i genusfabriken - En studie av hur genus konstrueras i Sveriges största barntidning”. LÄS MER

  3. 3. Hur och med vad leker flickor och pojkar i förskolan? En komparativ kvalitativ studie om barns lek och deras val av material i Sverige och i Bosnien-Hercegovina

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cerima Hurtic Ahmetasevic; [2014]
    Nyckelord :Genus; Könssocialisation; Könsroller; kvinnligt; Könsrollsförväntningar; Könsstereotypiskt material; Manligt; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en komparativ studie och undersöka vilken typ av material barn på två förskolor i två länder använder sig av och hur de använder material i sin lek. Förskolorna ligger i Sverige och Bosnien-Hercegovina. Metoden bestod av observationer i de två förskolorna och pågick i fyra dagar i varje förskola. LÄS MER

  4. 4. Barns könsstereotypa tankar kring leksaker : Yttre påverkans vikt i form av syskon samt föräldrars tankesätt kring könsroller och barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Hedlund; Marcus Kohlin; [2012]
    Nyckelord :Preschool; gender; social class; gender roles; gender stereotypes; toys; socialization; siblings; level of education; Förskola; genus; klass; könsroller; könsstereotyper; leksaker; socialisation; syskon; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar ämnet genus med fokus på en grupp femåriga barns tankar om leksaker och kön. Syftet utgörs av att undersöka om en grupp pojkar och flickor vid femårsålder tänker könsstereotypt om leksaker. Samt om dessa eventuella könsstereotypa tankar kan kopplas till föräldrarnas utbildningsnivå. LÄS MER

  5. 5. Genus under den pedagogiska lunchen? Pedagogers kommunikation med förskole- och skolbarn utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annica Månsson; Hannah Larsson; [2011]
    Nyckelord :bemötande; flickor och pojkar; socialisation; könsroller; genus; kommunikation;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om kommunikationen mellan pedagoger och barn under den pedagogiska lunchen i förskola och skola sett utifrån ett genusperspektiv. Huvudfrågan som ligger till grund för examensarbetet är: Hur ser kommunikationen ut under den pedagogiska lunchen i förskola och skola utifrån ett genusperspektiv? Vårt intresse har varit att se om flickor och pojkar bemöts olika av pedagoger i förskola och skola samt att se om pedagogens tankar kring deras genusarbete stämmer överens med verkligheten. LÄS MER