Sökning: "Socialisation teorier barn"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Socialisation teorier barn.

  1. 1. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  2. 2. Maskrosbarn : En kvalitativ textanalys om barn till föräldrar med beroendesjukdom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Leonora Berisha; Vlera Podrimqaku; [2022]
    Nyckelord :Adults; society; invulnerables kids to parents with an addiction ; family situation; exclusion; Vuxna; samhälle; maskrosbarn Barn till föräldrar med beroendesjukdom ; familjesituation; exkludering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilket stöd maskrosbarn (barn till föräldrar med beroendesjukdom) fick från samhället under barndomen och vilka strategier vuxna kan identifiera sig med idag när de pratar om sina erfarenheter som maskrosbarn. I denna studie har vi använt oss av Thomas Scheffs, Erving Goffmans, John Bowlbys, Peter L. LÄS MER

  3. 3. Tro, makt och mening : Förskollärares berättelser om inkluderande utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Cunosson; Jenny Lindberg; [2020]
    Nyckelord :diskurser; dokumentation; förskollärare; inkludering; likvärdighet; normer; specialpedagogiska perspektiv; subjektspositioner; undervisning;

    Sammanfattning : Detta är en studie med ett specialpedagogiskt perspektiv om förskolan som utbildningspraktik, där förskollärares berättelser om inkluderande undervisning och dokumentation utgör vår empiri. Förskolan har genom åren gått från ett omsorgsperspektiv till ett kunskapsperspektiv och tendensen är en ökning av mätningar av förskolans kvalitet. LÄS MER

  4. 4. Vart tog alla snögummor vägen? : En kvalitativ studie om genusneutral pedagogik i förskolan och jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mirtha Casselbrant; [2018]
    Nyckelord :Genus; genusneutral pedagogik; kön; könsnormer; socialisation; könssocialisation; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förhållandet mellan genusneutral pedagogik i förskolan och jämställdhet samt hur denna pedagogik ämnas påverka olika könsnormer och beteendemönster hos barn i förskoleålder. Uppsatsens frågeställningar riktades till att fånga hur pedagoger förhåller sig till sambandet mellan genusneutral pedagogik och jämställdhet samt hur de upplever att genuspedagogiken påverkar förskolebarns könsstereotypa normer och attityder. LÄS MER

  5. 5. Ojämlikhet i utbildning : En kvantitativ studie om föräldrapåverkan under uppväxten

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Gustavsson; Berfin Nigit; [2018]
    Nyckelord :Utbildning; utbildningsnivå; uppväxt; social snedrekrytering; socialisation; kapital;

    Sammanfattning : Utbildning är en viktig del i många individers liv. Valet att studera vidare på högre nivå bör vara obundet från sådant som en individ inte kan påverka. Social snedrekrytering innebär en bristande jämlikhet där individers utbildning är beroende av deras sociala ursprung. LÄS MER