Sökning: "Socialkonstruktivism förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Socialkonstruktivism förskola.

  1. 1. MED BARNETS BÄSTA I FOKUS : En studie om hedersrelaterad problematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofi Lundin; [2020]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; hedersrelaterad problematik; Varningssignaler; Förskola; Värdekonflikt; Normer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie handlar om en socialsekreterares och två förskollärares, kunskaper om och erfarenheter av, hedersrelaterad problematik i förskolans verksamhet. Bakgrunden visar att det finns en kunskapslucka om ämnet i relation till förskolan. Däremot finns det desto mer forskning i relation till skolan. LÄS MER

  2. 2. Utan samspel fungerar ingenting - en studie om sociala lärmiljöer på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Nilsson; Emma Finstad; [2020]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; samspel; sociala aspekter; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Hur tänker pedagoger utifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv angående att skapa och bygga sociala lärmiljöer på förskolor? Syftet med studien är att få syn på hur pedagoger tänker i utformandet kring en pedagogisk lärmiljö, samt vilka stora sociala faktorer som spelar roll i utformandet av en pedagogisk lärmiljö. Studien utgår utifrån kvalitativa intervjuer med pedagoger i olika utbildningsnivåer som alla är aktiva inom förskolan. LÄS MER

  3. 3. Vad är en likvärdig förskola?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Sofi Maga; Jessica Dahlkvist; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; kvalitet; likvärdighet; utbildning;

    Sammanfattning : Förskolans utbildning ska anpassas till alla barn utifrån varje barns behov och förutsättningar, men hur går detta arbete till? Syftet med denna studie är att problematisera begreppet likvärdighet i relation till förskolan. För att precisera vårt syfte undersöker vi förskollärares uppfattning om begreppet likvärdighet, samt tittar på hinder och möjligheter som förskollärarna lyfter att de upplever i sitt arbete utifrån sin uppfattning om likvärdighetI denna studie har en enkätundersökning genomförts för att undersöka yrkesverksamma förskollärares uppfattning om en likvärdig förskola och därmed problematisera begreppet likvärdighet i relation till förskolan. LÄS MER

  4. 4. Ålder är bara en siffranormen förhåller sig till : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattningar om barns ålder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap; Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Bodén; Frida Embertsén; [2019]
    Nyckelord :ålder; mognad; förskola; barnsyn; socialkonstruktivism; inflytande;

    Sammanfattning : Studien behandlar ålder som social konstruktion i förskolan. Syftet som korrelerar med frågeställningarna är att öka kunskap om förskollärares uppfattningar om och förhållningssätt till ålder samt hur dessa påverkar förskolans utbildning. Studiens utformning utgår från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv på ålder. LÄS MER

  5. 5. Omsorg, trygghet och begränsning: (o)logiska logiker i konstruktionen av barnskötare : en kvalitativ studie om konstruktionen av barnskötare i Norrköpings kommun

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Elin Svensson; [2019]
    Nyckelord :governmentality; barnskötare; förskollärare; institutionella logiker; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Svensk förskola står inför stora utmaningar gällande kompetensförsörjningen. Allt för få söker sig till förskollärarutbildningen, samtidigt som det finns krav på att enbart förskollärare – och inte förskolans andra yrkeskategori barnskötare – kan få tillsvidaretjänster. LÄS MER