Sökning: "Socialkonstruktivism förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden Socialkonstruktivism förskola.

  1. 16. Utan samspel fungerar ingenting - en studie om sociala lärmiljöer på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Nilsson; Emma Finstad; [2020]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; samspel; sociala aspekter; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Hur tänker pedagoger utifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv angående att skapa och bygga sociala lärmiljöer på förskolor? Syftet med studien är att få syn på hur pedagoger tänker i utformandet kring en pedagogisk lärmiljö, samt vilka stora sociala faktorer som spelar roll i utformandet av en pedagogisk lärmiljö. Studien utgår utifrån kvalitativa intervjuer med pedagoger i olika utbildningsnivåer som alla är aktiva inom förskolan. LÄS MER

  2. 17. Vad är en likvärdig förskola?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Sofi Maga; Jessica Dahlkvist; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; kvalitet; likvärdighet; utbildning;

    Sammanfattning : Förskolans utbildning ska anpassas till alla barn utifrån varje barns behov och förutsättningar, men hur går detta arbete till? Syftet med denna studie är att problematisera begreppet likvärdighet i relation till förskolan. För att precisera vårt syfte undersöker vi förskollärares uppfattning om begreppet likvärdighet, samt tittar på hinder och möjligheter som förskollärarna lyfter att de upplever i sitt arbete utifrån sin uppfattning om likvärdighetI denna studie har en enkätundersökning genomförts för att undersöka yrkesverksamma förskollärares uppfattning om en likvärdig förskola och därmed problematisera begreppet likvärdighet i relation till förskolan. LÄS MER

  3. 18. Ålder är bara en siffranormen förhåller sig till : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattningar om barns ålder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Bodén; Frida Embertsén; [2019]
    Nyckelord :ålder; mognad; förskola; barnsyn; socialkonstruktivism; inflytande;

    Sammanfattning : Studien behandlar ålder som social konstruktion i förskolan. Syftet som korrelerar med frågeställningarna är att öka kunskap om förskollärares uppfattningar om och förhållningssätt till ålder samt hur dessa påverkar förskolans utbildning. Studiens utformning utgår från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv på ålder. LÄS MER

  4. 19. Omsorg, trygghet och begränsning: (o)logiska logiker i konstruktionen av barnskötare : en kvalitativ studie om konstruktionen av barnskötare i Norrköpings kommun

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Elin Svensson; [2019]
    Nyckelord :governmentality; barnskötare; förskollärare; institutionella logiker; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Svensk förskola står inför stora utmaningar gällande kompetensförsörjningen. Allt för få söker sig till förskollärarutbildningen, samtidigt som det finns krav på att enbart förskollärare – och inte förskolans andra yrkeskategori barnskötare – kan få tillsvidaretjänster. LÄS MER

  5. 20. Samverkan mellan förskola och socialtjänst : En socialkonstruktivistisk analys av samverkan i en specialpedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sanna Röök; Annicka Enell; [2019]
    Nyckelord :Samverkan; förskola; socialtjänst; specialpedagogik; barn; i; utsatt; familjesituation; rektor; specialpedagog; socionom;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom analys av intervjuer med specialpedagoger, rektorer och socionomer få fram ny kunskap om hur det praktiska arbetet och samverkan mellan förskola och socialtjänst kring barn i utsatta familjesituationer gestaltas.  Studiens empiriska material består av elva kvalitativa intervjuer med tolv informanter; specialpedagoger, rektorer och socionomer, som alla arbetar med samverkan kring barn i utsatta familjesituationer. LÄS MER