Sökning: "Socialkonstruktivism litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Socialkonstruktivism litteratur.

  1. 1. ”Dom smittade varandra, dom smittade oss och vi smittade nog dom” : Barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Veronica Henriksson; Emma Anderson; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; det kompetenta barnet; förskola; inflytande; inkludering; pedagogisk dokumentation; pedagogiska relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka främjande och hindrande aspekter för varje barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Problemet som låg bakom studiens syfte var den svåra utmaningen för pedagoger att göra varje barn delaktig och synliggjord i arbetet med pedagogisk dokumentation, särskilt de barn som pedagogerna på något sätt utmanas av. LÄS MER

  2. 2. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Vettergren; [2021]
    Nyckelord :Popular culture; play; social constructivism; power; preschool; populärkultur; lek; makt; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER

  3. 3. Konstruktionen av sekundärt trauma : En tematisk innehållsanalys av hur begreppet sekundärt trauma konstrueras i populärvetenskaplig litteratur

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sarah Johansson; Marie Larsson; [2021]
    Nyckelord :secondary trauma; social work; social worker; social constructivism; thematic content analysis; trauma-related work; sekundärt trauma; socialt arbete; socialarbetare; socialkonstruktivism; tematisk textanalys; trauma relaterat arbete;

    Sammanfattning : Socialarbetare verkar i en arbetsmiljö där de regelbundet utsätts för andra människors trauma och lidande. Det är svårt för den professionella att förbli oberörd i mötet med andras lidande och en specifik efterföljd av detta benämns som sekundärt trauma. LÄS MER

  4. 4. ”Dom smittade varandra, dom smittade oss och vi smittade nog dom” : Barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anderson Emma; Henriksson Veronica; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; det kompetenta barnet; förskola; inflytande; inkludering; pedagogisk dokumentation; pedagogiska relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka främjande och hindrande aspekter för varje barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Problemet som låg bakom studiens syfte var den svåra utmaningen för pedagoger att göra varje barn delaktig och synliggjord i arbetet med pedagogisk dokumentation, särskilt de barn som pedagogerna på något sätt utmanas av. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan förskola och socialtjänst : En socialkonstruktivistisk analys av samverkan i en specialpedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sanna Röök; Annicka Enell; [2019]
    Nyckelord :Samverkan; förskola; socialtjänst; specialpedagogik; barn; i; utsatt; familjesituation; rektor; specialpedagog; socionom;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom analys av intervjuer med specialpedagoger, rektorer och socionomer få fram ny kunskap om hur det praktiska arbetet och samverkan mellan förskola och socialtjänst kring barn i utsatta familjesituationer gestaltas.  Studiens empiriska material består av elva kvalitativa intervjuer med tolv informanter; specialpedagoger, rektorer och socionomer, som alla arbetar med samverkan kring barn i utsatta familjesituationer. LÄS MER