Sökning: "Socialkonstruktivism undervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden Socialkonstruktivism undervisning.

  1. 21. En studie kring lärares uppfattningar om matematikboken och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jesper Olofsson; Carl Nielsen; [2015]
    Nyckelord :bedömning; matematikbok; formativ bedömning; summativ bedömning; klassrum; kvalitativa intervjuer; undervisning; socialkonstruktivism; läromedel;

    Sammanfattning : Ambitionen med detta arbete är att undersöka huruvida det finns något mönster mellan användandet av matematikboken och de bedömningsprocesser som sker i skolan. Flera forskare och rapporter (Johansson, 2006; Löwing; 2004; McDuffie & Mather, 2006, Skolverket 2003) pekar på att matematikboken har en väldigt central roll i undervisningen i skolan och att de bedömningar som oftast gjordes var summativa bedömningar i samband med prov eller diagnoser. LÄS MER

  2. 22. "Jag ser mig som en samtalspartner" En studie om fem speciallärares upplevelse av hur deras kompetens som kvalificerad samtalspartner används i verksamheten

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna A Bergqvist; Linnéa Kristensen; [2014-03-27]
    Nyckelord :speciallärare; kvalificerad samtalspartner; specialpedagogisk handledning; socialkonstruktivism; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Studien har som syfte att undersöka speciallärares upplevelse av hur deras kompetens som kvalificerad samtalspartner inom språk-, skriv- och läsutveckling används i verksamheten. Teori: För att få en förståelse för funktionen kvalificerad samtalspartner riktas vårt intresse mot handledning. LÄS MER

  3. 23. Språkinlärning i mångkulturella klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ellen Hedin; Ellen Hedin; [2012]
    Nyckelord :Språk; Kultur; Didaktik;

    Sammanfattning : Författare:Ellen HedinHandledare:Elisabeth SöderquistExaminator:Jan HärdigTitel:Språkinlärning i mångkulturella klassrum – en kvalitativ studie av hinder och möjligheter för lärande i SFI-verksamhetÄmne:LärarutbildningÅr:2012Syfte:Syftet med denna studie är att undersöka hur elever och lärare agerar i grupp och gentemot varandra för att utröna hinder och möjligheter för språkinlärning.Metod och teori:Studien utförs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. LÄS MER

  4. 24. Analys av förekomsten av diskriminerande strukturer i läromedel och kursplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stefan Larsson; [2012]
    Nyckelord :eurocentrism; strukturell rasism; critical race theory; etnisk diskriminering; kursplaner; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Då flera tidigare rapporter slagit fast att diskriminering inom skolan återfinns såväl som i läromedel och i skolan som institution så syftar detta arbete till att analysera om även nyproducerade läromedel för grundskolan och gymnasiet, och i detta fall en kursplan från lärarutbildningen, kan sägas bidra till att upprätthålla diskriminerande strukturer. Detta arbete är framförallt inriktat på begrepp som etnocentrism och etnisk diskriminering och förekomsten av dem. LÄS MER

  5. 25. "Inga konstigheter" : en intervjustudie av idrottslärares åsikter kring rörelsehinder i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jonatan Kemi; [2011]
    Nyckelord :Idrott hälsa; inkludering; rörelsehinder; socialkonstruktivism; åsikter;

    Sammanfattning : Rörelsehinder i undervisningen är ett fenomen som ställer vissa krav på en lärare i Idrott och hälsa, eftersom ämnet har en fysisk prägel. Faktum är att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov, men hur tänker lärarna kring detta? Syftet med examensarbetet är att undersökaidrottslärares åsikter kring undervisning med rörelsehindrade elever i grundskolan. LÄS MER