Sökning: "Socialpedagog"
Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade ordet Socialpedagog.
11. Brottslighet och ungdomskontrakt hos ungdomar med alkohol- och narkotikaproblem : En tvärsnittsstudie vid Mariamottagningar i Sverige
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien har gjorts genom en sekundäranalys av svaren från ifyllda UngDOK-formulär från Mariamottagningar i Sveriges tre största städer. Grundsyftet var att analysera eventuella skillnader mellan de ungdomar som fått ungdomskontrakt som åtgärd, jämfört med ungdom utan ungdomskontrakt, kopplat till olika riskfaktorer. LÄS MER
12. Arbetssätt och faktorer som påverkar högstadieelevers skolprestationer : ”Skolan är ju en viktig del i elevens liv”
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien syftar till att studera hur olika personalkategorier inom skolan beskriver sina arbetssätt vad gäller elever som riskerar att misslyckas på i högstadieskolor. De personalkategorierna som är i fokus i studien är lärare, kurator, sjuksköterska, specialpedagog och socialpedagog. LÄS MER
13. Evolutionsteorin : Har barndomsminnen ett överlevnadsvärde?
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologiSammanfattning : Forskning om det mänskliga minnet är omfattande och likaså forskning kring evolutionsteorin, men studier som undersöker hur människors barndomsminnen har påverkat deras beteenden och synsätt i vuxen ålder utifrån evolutionsteorin är mer sällsynta. Avsikten med den föreliggande studien var att bidra till att denna kunskapslucka fylls igen. LÄS MER
14. Min profession är socialpedagog - men det blev något annat : En kvalitativ studie om socialpedagogens arbete i skolan utifrån socialpedagogens perspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för det socialpedagogiska arbetet i skolan och dess status utifrån socialpedagogens perspektiv. Den metodologiska utgångspunkten i studien är en kvalitativ ansats med ett hermeneutiskt synsätt där semistrukturerade intervjuer tillämpas. LÄS MER
15. Drogprevention på måfå : Styrkor och svagheter inom ANDT-undervisningen i grundskolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien bygger på intervjuer med 6 personer med kunskaper om skolans preventiva alkohol-, narkotika-, dopning och tobaksundervisning – så kallad ANDT-undervisning. Dessa personer var en ANDT-samordnare från Länsstyrelsen, två kommunala ANDT-samordnare, två rektorer från två grundskolor samt en socialpedagog. LÄS MER