Sökning: "Socialpedagogiskt"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet Socialpedagogiskt.

  1. 1. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Endrita Kciku; Majlinda Gashi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; education; social pedagogy; social pedagogue; school social workers; special needs students; Sweden.; ADHD; elever med särskilda behov; socialpedagogik; socialpedagoger; Sverige; utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER

  2. 2. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolan. : En kvalitativ analys av förskollärarnas berättelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marlene Guttke; Annika Vestman; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : WHO har gett ut riktlinjer för barn om vikten av att röra sig 180 min per dag, just för att det tydligt konstaterats att dagens barn är för mycket stillasittande. Genom att förskole pedagoger erbjuder barnen samma förutsättningar till fysiska aktiviteter så påverkar det barnen till ett mer hälsosamt liv där det stillasittande aktiviteterna minskar samt större chans att fortsätta ett aktivt vuxet liv. LÄS MER

  4. 4. "Det blir vardag på ett sätt, även om det låter galet så vänjer dom [de unga] sig ju" : En kvalitativ studie om professionellas upplevelse av ungas hantering av samhällskriser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Erika Bertilsson; Rebecka Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Youths; coping strategies; sence of coherence; professionals; anxiety management; societal crises; Unga; copingstrategier; KASAM; professionella; oroshantering; samhällskriser;

    Sammanfattning : Ungdomsåren är för många en påfrestande tid som förutom den fysiska och psykiska utvecklingen, innefattar individens hantering av inre såväl som yttre krav. En samhällskris, som coronapandemin och kriget i Ukraina, kan ses som en ytterligare påfrestning för unga att hantera. LÄS MER

  5. 5. Skolkuratorers upplevelser av att vara ett stöd för barn som upplevt våld i hemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Rebecca Jozic; Madeleine Ytterstedt; [2022]
    Nyckelord :Våld i hemmet; våld i nära relation; skolkurator; skolkuratorers perspektiv; barns utsatthet; delaktighet ;

    Sammanfattning : Barn som upplever våld i hemmet ses som ett samhällsproblem då det kan leda till negativa konsekvenser för både individ och samhälle. Det uppges finnas ett stort mörkertal kring barn som utsätts för våld i hemmet. LÄS MER