Sökning: "Socialt konstruerat värde"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Socialt konstruerat värde.

  1. 1. “Böcker är en tillgång när man jobbar med barn om jämställdhet” : - En intervjustudie med förskollärare om deras beskrivning och användande av skönlitteratur för jämställdhetsuppdraget

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Jansson; Alexandra Hayek; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Jämställdhet; Könsneutral; Normkritik; Kön;

    Sammanfattning : Kön som beskrivs som socialt konstruerat medför en diskussion om könsneutralitet. Förskollärare kan stötta barn i att upptäcka och motsätta könsnormer som föreskrivs flickor och pojkar genom skönlitteratur där de får upptäcka olika sätt att vara på. LÄS MER

  2. 2. Vad är det som skapar värde? : En studie av den Schweiziska klockindustrin och dess värdeskapande faktorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Lundgren; Cecilia Starke; [2017]
    Nyckelord :Value creation; Premium products; Watches; Socially constructed value; Hedonistic value and Functional value.; Värdeskapande; Premiumprodukter; Klockor; Socialt konstruerat värde; Hedonistiskt värde och Funktionellt värde;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tiden är en av de äldsta mänskliga konstruktionerna och ett fenomen som människor alltid velat mäta. Detta har människan gjort genom alla tider med hjälp av allt från solur, astronomiska ur till mekaniska ur. LÄS MER

  3. 3. Det ena könet : en diskursanalys av planeringens syn på tjejer

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Hanna Wahlberg; Alva Zalar; [2016]
    Nyckelord :kön; genus; offentliga rum; stadsplanering; fysisk planering; jämställdhet; normativitet;

    Sammanfattning : Många skulle nog mena att det är självklart att vi ska arbeta för jämställdhet, både inom politiken och inom den fysiska planeringen. Det “självklara jämställdhetsprojektet” är omöjligt att tacka nej till eftersom det utgår från grundprincipen om alla människors lika värde. LÄS MER

  4. 4. Konsten att paketera sig själv : - Kommunikationsstrategier för personligt varumärkesbyggande i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Maria Abbestam; Ida Sköld; [2011]
    Nyckelord :Personligt varumärkesbyggande; sociala medier; varumärkesstrategi och självpresentation;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka vilka kommunikativa strategier personer inom PR- och informationsbranschen arbetar efter för att bygga upp och stärka sina personliga varumärken i sociala medier. Studiens huvudfråga lyder ”Vilka kommunikativa strategier använder människor inom PR- och informationsbranschen för att stärka sitt personliga varumärkesbyggande i sociala medier?”. LÄS MER