Sökning: "Socialt samspel autism"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Socialt samspel autism.

  1. 1. Att stödja flickor med autism : En intervjustudie om lärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Felicia Goth Sinclair; [2023]
    Nyckelord :Autism; girls; teachers; support; experiences.; Autism; flickor; lärare; stöd; erfarenhet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autism är en samlingsdiagnos som innefattar bland annat svårigheter med socialt samspel, repetitiva beteenden och en ökad känslighet för sinnesintryck. Fler pojkar än flickor diagnostiseras inom autismspektrumet. LÄS MER

  2. 2. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Wettervik; [2023]
    Nyckelord :autism; elevhälsa; fenomenologi; känsla av sammanhang; lärare; skolledare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER

  3. 3. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Strategier för att minimera matematikängslan hos elever : Belyst genom lärares behov av speciallärarens kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Rydebjörk; Sofia Risborn; [2021]
    Nyckelord :Elevers lärande; lärares behov; matematikängslan; speciallärare; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Risborn, S. & Rydebjörk, I. (2021). Strategier för att minimera matematikängslan hos elever - Belyst genom lärares behov av speciallärarens kompetens. LÄS MER

  5. 5. Pragmatisk språkstörning - Vems ansvar är det? : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Notes; [2021]
    Nyckelord :intervention; språkstörning; pragmatisk språkstörning; autism; socialt samspel;

    Sammanfattning : Denna studie ska ge en bild av tidigare interventioner som skapats kring arbete med barn i språklig sårbarhet, med siktet inställt på barn och unga med pragmatisk språkstörning. Pragmatiska svårigheter kan bidra till stora hinder i det sociala samspelet i den miljö som barnet/eleven vistas i. LÄS MER