Sökning: "Socialt samspel i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Socialt samspel i förskoleklass.

  1. 1. Boksamtal används i skolan för att gynna elevernas språkutveckling : En studie om boksamtal i förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Svensson; Sarah Ursby; [2024]
    Nyckelord :Booktalk; reading aloud; language development; preschool class and grade 1; Boksamtal; högläsning; språkutveckling; förskoleklass och årskurs ett;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares användning av boksamtal i förskoleklass och årskurs 1, samt om boksamtal kan bidra till språkutveckling. Tidigare forskning visar många fördelar med att främja elevers språkutveckling i de tidiga åldrarna. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om lärare i förskoleklass beskrivningar om arbetssätt och uttrycksformer i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Jacob Nodfors; [2022]
    Nyckelord :Preschool class; working methods; form of expression; mathematics teaching; arbetssätt; förskoleklass; matematikundervisning; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Att möta alla elevers behov i matematikundervisningen kan göras på olika sätt. En väg att gå är genom att använda sig av olika arbetssätt och uttrycksformer. LÄS MER

  3. 3. “Allt är ändå mitt! : EN STUDIE OM MAKTRELATIONER I BARNS FRIA LEK

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Torell; Ann_louise Jörgensen Jörgensen; [2021]
    Nyckelord :Socialt samspel; Maktrelationer; Fri lek; Förskolebarn; Kamratkultur;

    Sammanfattning : Syfte: I vår studie har vi valt att undersöka hur barns maktrelationer förhandlas i den fria leken. Baserat på tidigare erfarenheter har vi uppmärksammat hur barn använder olika maktroller för att kontrollera leken. LÄS MER

  4. 4. Musik för fonologisk medvetenhet : En kvalitativ studie om hur musik kan användas för att utveckla fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Greta Lindström; [2021]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; rytm; rim; musik; förskoleklass;

    Sammanfattning : Den fonologiska medvetenheten är en grund för elevernas fortsatta läsning och syftet med studien är därför att undersöka hur lärare arbetar med musik för att utveckla fonologisk medvetenhet i förskoleklass. För att besvara detta användes tre frågeställningar, (1) Hur uppfattar lärare fonologisk medvetenhet? (2) Vilken del av musik, rytm, rim eller ramsor används i svenskundervisningen för att utveckla fonologisk medvetenhet? (3) Hur stor del av undervisningen med fonologisk medvetenhet sker genom användandet av musik, rytm, rim eller ramsor? Studien utgick sociokulturell teori, då musikanvändning i klassrumsmiljö sker i grupp och genom ett socialt samspel. LÄS MER

  5. 5. ”Hitta språket” i förskoleklass Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Lena Wahldén; Jessica Rengsvik; [2019]
    Nyckelord :förskoleklass; Hitta språket ; kartläggningsmaterial; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : SammanfattningRengsvik, Jessica och Wahldén, Anna-Lena (2019), ”Hitta språket” i förskoleklass - Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER