Sökning: "Socio cultural theories on language teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Socio cultural theories on language teaching.

  1. 1. Språkutveckling i den samhällsorienterande undervisningen med andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :second language students; primary school; teacher s perspective; multimodality; community-oriented teaching; socio-cultural perspective; language development; Swedish as a second language systemic functional linguistics; andraspråkselever; grundskola; lärarperspektiv; multimodalitet; samhällsorienterad undervisning; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; svenska som andraspråk systemisk funktionell lingvistik;

    Sammanfattning : Målet i detta examensarbete är att studera språkutveckling genom att undersöka hur den sociokulturella lärandeteorin och språkteorin SFL är framträdande i lågstadielärares berättande om sin undervisning inom de samhällsorienterade ämnena med andraspråkselever. Dessutom har jag undersökt hur multimodala medier används i SO-undervisningen med andraspråkselever enligt lågstadielärares berättande. LÄS MER

  2. 2. ”Jag arbetar utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Eller gör jag det?” : En kvalitativ studie av ämneslärares språk- och kunskapsutvecklande arbete i ämnena svenska och svenska som andraspråk på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Baki Vatansever; [2022]
    Nyckelord :Language and knowledge development methods; swedish language teaching; genre pedagogy; the circle model; reading strategies; SIOP; educational planning; Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; svenskundervisning; genrepedagogik; cirkelmodellen; lässtrategier; SIOP; pedagogisk planering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en djupare förståelse för hur svensklärare ställer sig till språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och synliggöra lärarnas självförståelse i arbetssättet. Studien består av fyra intervjuer med svensklärare på mellanstadiet i Mellansverige som arbetar som ämneslärare. LÄS MER

  3. 3. Vad Innebär Det Att Skriva I Skolan? : Diktera – en digital möjlighet i en lärmiljö för alla

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Toresson; [2021]
    Nyckelord :dictation; school; speech recognition; text recognition; diktering; röstigenkänning; tal-till- text;

    Sammanfattning : This is a study of quantitative and qualitative methods that aims to gain increased knowledge about primary school students and what it means to write. The study examines if dictation provides a digital opportunity in a learning environment for everyone. The study is a case study. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt i matematik för flerspråkiga elever - enligt lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophia Klangegård; Petra Sjölin; [2020]
    Nyckelord :Group work; language development; language development work methods; level adjustment tasks; problem solving; reality;

    Sammanfattning : Today's society is multicultural which means that also our classrooms are multicultural. The teaching must then be designed so that all pupils can develop as far as possible, which is expressed in the curriculum. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbetssätt med olika texttyper i svenskämnet, med inriktning mot årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Berna Andic; [2019]
    Nyckelord :Genre pedagogy; genre; text types; scaffolding; the circle model; Genrepedagogik; genre; texttyper; stöttning; cirkelmodellen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how four teachers in grades 4-6 work with genre pedagogy in the Swedish subject. In this study the focus will be on these two issues: How do the teachers work with text types in the Swedish subject? How do the teachers describe genre pedagogy? I have used the two different methods which are interviews and observations in order to conduct the survey. LÄS MER