Sökning: "Socio-cultural norms"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Socio-cultural norms.

  1. 1. Genus roll i digitala lärspel i matematikundervisningEn empirisk studie om flickor och pojkars arbetssätt i matematiska digitala lärspel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Vanessa Söderström; Simon Karlström; [2023]
    Nyckelord :Pupils; teacher; gender; mathematics; GBL; gamification; Elever; matematik; genus; spelbaserat lärande; spelifiering;

    Sammanfattning : En empirisk studie med syfte att undersöka likheter och skillnader mellan hur flickor och pojkar arbetar i digitala lärspel i matematik samt om lärare har genusglasögon på sig i matematikundervisning med digitala lärspel. Genom klassrumsobservationer och lärarintervjuer har data samlats in som sedan analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Nya krav, gamla böcker : En studie av innehåll och framställningen relaterat till kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Torbjörn Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Social sciences; Gender and Queer theory; Critical discourse analysis; Heteronormativity;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine whether or not current textbooks in social sciences for the Swedish Gymnasium follow the criteria set up in the new subject area Sexuality, consent, and relationships (Sexualitet, samtycke och relationer), which was brought into the current curriculum for the Swedish Gymnasium at the start of the autumn semester 2022. The study is performed by examining what content related to Sexuality, consent, and relationships is presented in the textbooks, in what way, which discourses are influencing the books, and what effect this can have on the socio-cultural practice in the form of consequences for the teaching process. LÄS MER

  3. 3. A mapping of the ethical, cultural and psychological aspects of attitudes towards Cosmetic Surgery Tourism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Yu Fan Cui; Maria Kalaridi; Andreea Lita; [2022]
    Nyckelord :cosmetic surgery tourism; psychology; society; media culture; utilitarian ethics; ageism; constructivist grounded theory; positive aging; attitudes; evolution;

    Sammanfattning : This qualitative research maps the attitudes of the cosmetic surgery tourism stakeholders towards the phenomenon from their ethical, cultural and psychological aspects. Utilitarianism, media culture and mental health state that leads to the decision to experience cosmetic tourism, inform the investigation of the aforementioned aspects. LÄS MER

  4. 4. "Hej tjejer!" : En kvalitativ feministisk tolkning om fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Isabelle Gagnefur; [2022]
    Nyckelord :feminism; gender; after-school teacher; reproduction and challenge; traditional gender patterns; feminism; genus; fritidshemslärare; reproducering och utmaning; traditionella könsmönster;

    Sammanfattning : Hur kan fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet tolkas utifrån kvalitativa observationer och intervjuer med teoretiska utgångspunkter som socialkonstruktivism, sociokulturellt perspektiv och hermeneutisk tolkning? Undersökningens syfte är att tolka skillnader och likheter i fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet. Frågeställningarna som undersöks är: arbetar fritidshemslärare med språkliga diskurser kring kön och genus? Om så hur? Vad finns det för likheter och skillnader i fritidshemslärares tolkningar om hur elever reproducerar och utmanar traditionella könsmönster? Går det att utskilja kollektiva eller individuella idéer bakom fritidshemslärares språkliga bemötande av elevers könsmönster? Undersökningen visar att språklig genusmedvetenhet är mångfacetterad och att ett kompensatoriskt synsätt präglar diskursen om genusmedvetet förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. The Meaning of Gender Issues as Narrated and Negotiated by Activists in Mozambique

    Master-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Karina Squiassi; [2022]
    Nyckelord :Civil society in Mozambique; Civil society in Africa; post-colonial feminism; feminist participatory democracy; gender relations; women’s human rights; rights communication.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Feminist activism in Mozambique has suffered dramatic changes throughout the many socio-political processes the country has encountered. Consequently, the activists in civil society still struggle to fight against patriarchal oppression, political repression, and socio-cultural norms that hinder women's full realization of their rights. LÄS MER