Sökning: "Sociokulturell forskningsansats"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Sociokulturell forskningsansats.

  1. 1. Värdet av att tillhöra en läsande gemenskap En kvalitativ intervjustudie om hur klasslärare och speciallärare beskriver att de utvecklar läsmotivation, läsintresse och tilltro till sin läsförmåga för elever i lässvårigheter i årskurs 1-3 och hur de samverkar i detta uppdrag.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Spindel; Ann-Christin Källman; [2023-10-23]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsintresse; tilltro; samverkan; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Tidigare internationell forskning visar att elevers läsmotivation på lågstadiet är den viktigaste förutsägelsen för hur mycket eleven läser, samt att mängden av läsning är av stor vikt både för läsförmågan och för elevernas kunskapsinhämtning i olika ämnen. Tidigare studier visar att elever i lässvårigheter ofta undviker att läsa och får därmed för lite tid att läsa. LÄS MER

  2. 2. Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Johansson; Catarina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; Gymnasium; Matematikstöd; Organisation; Stödverksamhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Tina och Larsson, Catarina (2023). Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor: ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie med inblick i pedagogernas arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :HANSSON REBECCA; [2023]
    Nyckelord :Learning environment; Socio-cultural theory; Preschool teacher; Language development; Preschool; Förskollärare; Språkutveckling; Lärmiljöer; Förskola; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger inom förskolan arbetar med att skapa lärmiljöer som främjar språkutvecklingen hos barn. Studien har teoretiskt utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer och analyserats utifrån tematisk analysmetod. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarens syn på estetiska uttrycksformer i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av sin undervisning med estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Asterlund; Josefine Ågren; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; sociokulturell teori; förskollärare; undervisning och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studie är att undersöka hur förskollärarna använder estetiska uttrycksformer i undervisningen, få en inblick i hur förskollärarna bidrar till att barn får uppleva olika intryck samt uttrycka sig och se hur estetiken kan påverka barngruppens samspel. Studien baseras på den sociokulturella teorin med influens av poststrukturell teori. LÄS MER

  5. 5. Skriftspråk i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare kan arbeta för att barn ska utveckla ett intresse för skriftspråk i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Munklinde; Malin Pettersson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; sociokulturell teori; skriftspråk; miljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar för att barn ska utveckla ett intresse för skriftspråk. För att få svar på hur förskollärare beskriver att de arbetar har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. Studien innefattar intervjuer av åtta förskollärare. LÄS MER