Sökning: "Sociokulturellt l"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Sociokulturellt l.
1. Barns motoriska utveckling i utomhusundervisning : En kvalitativ studie utifrån förskollärares syn på barns motoriska utveckling i utomhusundervisning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien .r att bidra med kunskap om hur f.rskoll.rare upplever motorisk utveckling i utomhusundervisning, hur f. LÄS MER
2. Litteratursamtal i praktiken : En kvalitativ studie om litteratursamtal i grundskolans mellanår
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur litteratursamtal i grundskolans mellanår l kan se ut i klassrumspraktiken. Det övergripande syftet konkretiseras i de två forskningsfrågorna ”Vilka samtalsgenrer kan identifieras utifrån samtalsfrågornas karaktär?” och ”Vilka interaktionsmönster kan urskiljas i samtalen?”. LÄS MER
3. O(ut)taliga metoder - lärares metoder och arbetssätt i klassorkester ur ett sociokulturellt perspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur tre lärare inom kulturskolan resonerar kring och arbetar med undervisningsmetoder. Vi vill synliggöra skillnader och likheter i lärarnas resonemang om gruppmetodiska val i undervisningsformen klassorkester. LÄS MER
4. Vid vilka tillfällen under skoldagen används TAKK (tecken som alternativ kompletterande kommunikation)? : En enkät- och intervjustudie med pedagoger och rektorer inom grundsärskolan.
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Olander, C. & Zelmerlöw, L. (2015). Högskolan, Kristianstad. LÄS MER
5. Estetiska lärprocesser- en analys av kurslitteratur för den avflummade skolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Den här uppsatsen ämnar undersöka huruvida lärare som villarbeta med estetiska lärprocesser kan finna stöd i kursböcker förgymnasiegemensamma ämnen. För att genomföra detta har en kvalitativ textanalysgenomförts på fyra böcker i ämnena matematik, naturkunskap, samhällskunskap ochsvenska. LÄS MER