Sökning: "Sociokulturellt l"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Sociokulturellt l.

  1. 1. Barns motoriska utveckling i utomhusundervisning : En kvalitativ studie utifrån förskollärares syn på barns motoriska utveckling i utomhusundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Denice Kovacs; Catarina Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien .r att bidra med kunskap om hur f.rskoll.rare upplever motorisk utveckling i utomhusundervisning, hur f. LÄS MER

  2. 2. Litteratursamtal i praktiken : En kvalitativ studie om litteratursamtal i grundskolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Mimmi Ly; Rebecka Szemenkár; [2015]
    Nyckelord :Boksamtal; interaktion; litteratursamtal; litteraturundervisning; samtalsgenrer;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur litteratursamtal i grundskolans mellanår l kan se ut i klassrumspraktiken. Det övergripande syftet konkretiseras i de två forskningsfrågorna ”Vilka samtalsgenrer kan identifieras utifrån samtalsfrågornas karaktär?” och ”Vilka interaktionsmönster kan urskiljas i samtalen?”. LÄS MER

  3. 3. O(ut)taliga metoder - lärares metoder och arbetssätt i klassorkester ur ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :  Sociokulturellt   perspektiv;   distribuerat   l;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur tre lärare inom kulturskolan resonerar kring och arbetar med undervisningsmetoder. Vi vill synliggöra skillnader och likheter i lärarnas resonemang om gruppmetodiska val i undervisningsformen klassorkester. LÄS MER

  4. 4. Vid vilka tillfällen under skoldagen används TAKK (tecken som alternativ kompletterande kommunikation)? : En enkät- och intervjustudie med pedagoger och rektorer inom grundsärskolan.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Christina Olander; Lena Zelmerlöw; [2015]
    Nyckelord :AKK; grundsärskola; sociokulturellt perspektiv; speciallärare; TAKK; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Olander, C. & Zelmerlöw, L. (2015). Högskolan, Kristianstad. LÄS MER

  5. 5. Estetiska lärprocesser- en analys av kurslitteratur för den avflummade skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ylva Hedborg; Alexander Englund; [2014]
    Nyckelord :Estetik; Estetiska lärprocesser; Sociokulturellt l;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Den här uppsatsen ämnar undersöka huruvida lärare som villarbeta med estetiska lärprocesser kan finna stöd i kursböcker förgymnasiegemensamma ämnen. För att genomföra detta har en kvalitativ textanalysgenomförts på fyra böcker i ämnena matematik, naturkunskap, samhällskunskap ochsvenska. LÄS MER