Sökning: "Sociokulturellt perspektiv i arbetslivet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Sociokulturellt perspektiv i arbetslivet.

  1. 1. Elevers lärupplevelse av olika lärandefokus i teknikundervisningen

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :David Eknor; Mary Lundberg; [2021]
    Nyckelord :lärupplevelse; undervisning; instrumentellt; erfarenhet; teknikämnet;

    Sammanfattning : I många delar av världen karaktäriseras undervisningen av en mer instrumentell syn på kunskap där fokus är på memorerande av begrepp vilket ger mer ytlig förståelse. För att kunna möta de arbetsformer som finns i arbetslivet behöver eleverna öva på att arbeta med verkliga problem, ställa egna frågor och söka lösningar. LÄS MER

  2. 2. Skrivkompetenser för livet : Att undervisa i skrivande för ett aktivt deltagande i samhället efter gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Gabriella Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Skrivkompetenser; skrivundervisning; diskursivt skrivande; akademiskt skrivande; explicit undervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete är problemet att många ungdomar lämnar gymnasiet med otillräckliga skrivkunskaper vilket får konsekvenser för deras möjligheter att arbeta, studera och på andra sätt delta aktivt i samhället. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv på skrivande och lärande är syftet med den här studien därför att undersöka vilka skrivkompetenser forskningen anser att eleverna behöver förvärva genom svenskämnets skrivundervisning i gymnasiet för att kunna delta aktivt i samhället. LÄS MER

  3. 3. Det digitaliserade klassrummet : En kvalitativ och kvantitativ studie hur digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel för elevers kunskapsutveckling ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Raz Mohamad; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalt lärande; grundskola; utbildning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om högstadieelever anser att digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel i deras kunskapsutveckling samt hur digitala verktyg kan öka aktiviteten i klassrumssituationer. Vidare syftar studien till att undersöka vilka problem och möjligheter som eleverna uppfattar finns när digitala verktyg används för deras kunskapsutveckling samt i klassrumssituationer. LÄS MER

  4. 4. Kompetensutveckling inom äldreomsorgen : kvalitativ studie av undersköterskors upplevelser av kompetensutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Mikael Ekman; [2018]
    Nyckelord :kompetensutveckling; livslångt lärande; reell; formell och informell kompetens; sociokulturellt perspektiv; situerat lärande;

    Sammanfattning : Kompetensutveckling är i dag ofta en naturlig del av arbetslivet. Kompetensbehoven förändras över tid. En persons yrkesliv spänner ofta över ett antal decennier. Den grundutbildning i form av formell utbildning som kvalificerat för en anställning inom organisationen kommer inte att täcka de nya behov av kompetens som uppstår i yrkeslivet. LÄS MER

  5. 5. Jobbcoachning : Vägen framåt i arbetslivet!

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Eriksson; Helene Åhlman; [2016]
    Nyckelord :Business Coachning; coachning; working; learning; client; personalize; Jobbcoachning; coachning; arbetsmetod; lärande; klient; individanpassa;

    Sammanfattning : This study aims to investigate job coachers’ view of their work with clients as well as the process of knowledge transfer between coach and client. Seven semi-structured interviews have been performed with both private and public companies. LÄS MER