Sökning: "Sociokulturellt perspektiv samverkan skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Sociokulturellt perspektiv samverkan skolan.

  1. 1. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i skolor i socioeknomisk utsatta områden : Language Development in Schools in Socio-Economically ExposedAreas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Asmaa Ali; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolor i socioekonomiskt utsatta områden stöter på mång svårigheter gällande elevernas lärande och kunskapsutveckling. Det har länge lagt märke till att elevernas språkförmåga brister till skillnad från andra skolor som inte befinner sig i utsatta områden. LÄS MER

  3. 3. Lärare i utveckling : En fallstudie om förstelärares betydelse för lärares professionella utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Appelgren; [2022]
    Nyckelord :Förstelärare; lärares professionella utveckling; lärares lärande; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här fallstudien är att undersöka förstelärares betydelse för lärares professionella utveckling utifrån 1) hur rektor, förstelärare och lärare förstår syftet med försteläraruppdraget, 2) vilka olika funktioner förstelärare fyller, samt 3) vilken betydelse förstelärare får för lärares professionella utveckling. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer och deltagande observation. LÄS MER

  4. 4. "För då slipper jag ligga efter" : - En studie om distansundervisning som verktyg vid problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joanna Zimmerman; [2021]
    Nyckelord :Distance learning; motivation; participation; relationship building; school attendance; Delaktighet; distansundervisning; motivation; relationsskapande; skolnärvaro;

    Sammanfattning : Zimmerman, Joanna (2021). ”För då slipper jag ligga efter”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Studien strävar efter att ge nya perspektiv för skolnärvaro samt närma sig ett problematiserande kring skolan och den digitala samtiden. LÄS MER

  5. 5. “Lärare i fritidshem och skola har ett gemensamt uppdrag, eller?” : En kvalitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar om samverkan mellan fritidshem och den obligatoriska skolan för att uppnå sitt kompensatoriska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Peter Neuman; Dennis Åkesson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samverkan mellan fritidshemslärare och lärare i den ordinarie skolan är något som ser olika ut i landets skolor. Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur samverkan kan se ut och vad fritidshemslärare anser är viktigt i samverkan med den ordinarie skolan. LÄS MER