Sökning: "Sociokulturellteori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Sociokulturellteori.

  1. 1. Digitala verktyg i skrivundervisningen : Lärares användning och uppfattningar om digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Prytz; Sebastian Kjellberg; [2023]
    Nyckelord :Digitalaverktyg; skrivundervisning; skrivutveckling; lågstadiet; sociokulturellteori; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka användandet av digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet samt om och hur lärarna anser att användandet av de digitala verktygen främjar elevernas skrivutveckling. För att uppnå studiens syfte genomfördes både observationer och intervjuer med fyra lärare. LÄS MER

  2. 2. Redskap för lärande : Fallstudie kring användbarheten av en tankemodell för lärares arbete att utveckla elevers geografiska kunskaper

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Jens Andresen; [2023]
    Nyckelord :tankemodell; tankeredskap; begreppsbildning; begreppskartor; geografididaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användbarheten av en modell med geografiska tankeredskap i lärares undervisning somett hjälpmedel för att tydliggöra och utveckla elevers geografiska kunskaper och tänkande. Tankeredskapen skaförstås som specifika begrepp med en viss funktion i geografin som lyfter fram geografisk kunskap och ettgeografiskt sätt att tänka. LÄS MER

  3. 3. Varför skönlitteratur i skolan? : En studie angående lärares syn på skönlitteraturens roll i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Jessica Wängdahl; [2018]
    Nyckelord :Erfarenhetspedagogik; Bildningspedagogik; Färdighetspedagogik; Sociokulturellteori; Skönlitteratur; Skolan; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka motivet till användande av skönlitteratur i skolundervisningen samt att undersöka vilken/vilka ämnesbeskrivningar/ ämnesförståelser lärarna lutar sig mot vid användningen av skönlitteratur i undervisningen. Studien har genomförts genom intervjuer med nu verksamma svensklärare. LÄS MER

  4. 4. Att göra litteratur begriplig : En intervjustudie om litteratur och estetiska uttrycksformeri förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Ruthberg; Tissla De Vos; [2016]
    Nyckelord :språkutveckling; läsning; tolkning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med litteratur i barngrupp. En del av syftet var också att undersöka huruvida förskollärarna använder sig av estetiska uttrycksformer när de bearbetar litteratur med barn. LÄS MER

  5. 5. En studie om flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Olsson; Anamarija Mutavdzic; [2016]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; kultur; modersmål; planerade aktiviteter;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare arbetar med flerspråkighet i förskolans planerade aktiviteter. Syftet med denna studie var att få en förståelse för hur pedagoger förhåller sig till flerspråkighet och hur de tänker angående sitt arbete kring barns modersmålsutveckling och generell språkutveckling. LÄS MER