Sökning: "Sociologi fotboll"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Sociologi fotboll.

  1. 1. ‘’Man är ju en del av någonting som är väldigt mycket större än sig själv’’ : En kvalitativ studie om fotbollssupporterskap ur kvinnors perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Hanna Johannisson; Emelie Rütimann Dahlström; [2021]
    Nyckelord :Herrallsvenskan; football; supporter; female supporter; supporter culture; Herrallsvenskan; fotboll; supporter; kvinnlig supporter; supporterkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnor upplever sin sociala position i en mansdominerad supporterkultur som supportrar i Herrallsvenskan. Det centrala är att nå en djupare förståelse för hur kvinnor upplever den manligt dominerade supporterkulturen, vilka erfarenheter de har av interaktion med andra supportrar samt hur det upplever det egna supporterskapet. LÄS MER

  2. 2. Svenska kvinnors upplevelser av att bli och vara fotbollssupporter : En kvalitativ studie om socialisering och identitetsbevarande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Denise Näsström; [2019]
    Nyckelord :Ethnometodology; Goffman; Identity; Soccer; Socialization; Stigmatisation; Subculture; Supporters; Women; Etnometodologi; Fotboll; Goffman; Identitet; Kvinnor; Socialisering; Subkultur; Supportrar; Stigmatisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka kvinnliga fotbollssupportrars upplevelser av socialiseringsprocessen mot att bli supporter och den fortsatta socialiseringsprocessen efter de att de antagit identiteten som supportrar. Majoriteten av tidigare forskning på fotbollssupporterskap i Sverige fokuserar på manligt supporterskap, undersökningar om svenska kvinnors fotbollssupporterskap är synnerligen bristfällig. LÄS MER

  3. 3. Experten har talat – Om konstruktion och reproduktion av maskulinitet i studiosamtal om fotboll

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johan Persson; [2019]
    Nyckelord :hegemonisk maskulinitet; våld; etnicitet; kvalitativ innehållsanalys; Eurotalk; Social Sciences;

    Sammanfattning : Fotboll är Sveriges mest populära sport och dominerar stora delar av svensk media. Hyllandet av den starka vinnaren för samtidigt med sig ett förakt för den svaga förloraren. Samtidigt sägs vi leva i ett demokratiskt samhälle där allas lika värde eftersträvas. LÄS MER

  4. 4. Fotbollskultur inom ungdomsfotbollen : Fotboll som kulturell företeelse och dess inverkan på den sociala identiteten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Serkan Degirmenci; Elisabeth Malaki; [2018]
    Nyckelord :Sociology; culture; social identity; rituals; belonging; football; Sociologi; kultur; social identitet; ritualer; tillhörighet; fotboll;

    Sammanfattning : Vi har valt utifrån ett sociologiskt perspektiv studera skillnader mellan elitsatsande och ickeelitsatsande föreningar. Syftet med vår studie är att få större förståelse om hur fotbollskulturer (elitsatsande och icke-elitsatsande) påverkar ungdomars sociala identitet. LÄS MER

  5. 5. Supporterkultur som subkultur: Om att göra karriär som satellitsupporter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Elias Bergstrand; [2016]
    Nyckelord :supporterskap; fotboll; karriär; subkulturellt kapital; övervakning; autenticitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Europeiska fotbollsklubbar har i allt högre grad kommit att anpassa sig efter den globala tevemarknaden och de potentiella nya supportrar den för med sig snarare än sina lokala supportrar. Mot den bakgrunden har ett visst samhällsvetenskapligt intresse börjat hysas för så kallade satelitsupportrar; det vill säga supportrar på distans som huvudsakligen konsumerar sitt lag via teve och andra medier. LÄS MER