Sökning: "Sociology of Knowledge"

Visar resultat 21 - 25 av 204 uppsatser innehållade orden Sociology of Knowledge.

  1. 21. De medföljande barnen : En kvalitativ studie om hur verksamma tillgodoser barns behov och rättigheter i skyddat boende

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hanna Nilsson; Hanna Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Children witnessing violence; children s rights; children s participation; intimate partner violence; safe house for women; staff; Barn som upplevt våld; barns rättigheter; barns delaktighet; våld i nära relationer; skyddat boende; verksamma;

    Sammanfattning : The aim of this study was to gain a greater knowledge and understanding of how staff in non-profit women shelters meet children's needs and rights in safe houses for women, and how staff in safe houses for women relate to children's participation. The study was based on a qualitative method where seven semi-structured interviews were conducted with staff in non-profit women shelters across Sweden. LÄS MER

  2. 22. Gymnasieelevers attityder till sociologiämnet : En enkätstudie om sambandet mellan kön, kulturellt kapital och attityder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Stina Eriksson; Therese Karlberg; [2022]
    Nyckelord :cultural capital; gender; attitude; the subject of sociology; upper secondary school; kulturellt kapital; kön; attityder; sociologiämnet; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to describe and hypothetically explain students' attitudes to the subject of sociology in upper secondary school in Sweden based on students' (a) cultural capital and (b) gender. This is explained with the help of Pierre Bourdieu's capital theory, and also his perspective on gender. LÄS MER

  3. 23. "Det här är sista chansen vi får att undervisa dem i ämnet innan de försvinner ut i vuxenlivet" : En kvalitativ observationsstudie av en gymnasieskolas sexualundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Tiffany Lindén; Julia Engström; [2022]
    Nyckelord :Sex education; discourse; emotion sociology; gender socialization; students; heteronormativity.; Sexualundervisning; diskurs; emotionssociologi; könssocialisation; studenter; heteronormativitet.;

    Sammanfattning : Abstract This study is based on a qualitative observational study of sex education. The observations were carried out in four classes in a high school year 1 in southwest Sweden. The purpose was to create an understanding of how society's discourse on relationships, consent and sexuality is expressed among students. LÄS MER

  4. 24. Blockchain och det föränderliga revisionsarbetet : En studie om förändringen av revisorsprofessionen till följd av Blockchain

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jessica Angelique Matini; Kelly Vanessa Tapias Piedrahita; Danijella Matic; [2022]
    Nyckelord :Blockchain; professionsteori; revisorsprofessionen; digital utveckling;

    Sammanfattning : Datum: 2022-06-02 Titel: Blockchain och det föränderliga revisionsarbetet – En studie om förändringen av revisionsprofessionen till följd av Blockchain Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens universitet Författare: Jessica Angelique Matini & Danijella Matic & Kelly Vanessa Tapias Piedrahita                        (1997-01-17)                      (2000-05-10)                      (1993-08-16) Handledare: Aija Voitkane Nyckelord: Blockchain, professionsteori, revisorsprofessionen, digital utveckling Syfte: Studien ämnar bidra med ökad förståelse för revisionsprofessionens föränderlighet i samband med digital utveckling såsom blockchain-teknologin och samverkan mellan dessa. Metod: I studien tillämpas en kvalitativ metod med en deduktiv forskningsansats. LÄS MER

  5. 25. ”Nej men nu är dörren stängd dom leker en lek där nu” : En studie om förskollärares synsätt på barns inträde i fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Isagell Karlsson; [2022]
    Nyckelord :the sociology of childhood; preschool teachers; free play; access strategies; children s peer cultures; Barndomssociologi; Förskollärare; Fri Lek; Tillträdesstrategier; barns kamratkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om förskollärares synsätt på barns inträde i lek. Det är en kvalitativ studie med semi-strukturerad intervju som metod där 5 förskollärare intervjuats. Insamlade data transkriberades och analyserade med hjälp utav barndomssociologisk teori och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER