Sökning: "Sofia Björnsdotter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Sofia Björnsdotter.

  1. 1. Hur möblerar ni bort spring? Vi möblerar för spring! : En studie av pedagogers syn på fysisk aktivitet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Björnsdotter Göransson; Jenna Kullberg; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; phenomenography; knowledge; didactic; norm-critical perspective; Fysisk aktivitet; förskola; fenomenografi; kunskap; didaktik; normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate preschool teachers’ knowledge and experiences of physical activity in the preschool indoor environment. To clarify this, we ask the following questions: What view of the concept of physical activity do preschool teachers has? What perceptions are made visible when preschool teachers interpret the objective in the curriculum? What didactic opportunities do preschool teachers see to carry out physical activity in the indoor environment? What norm-critical perspectives are visible in the preschool teachers’ answers? In our study we have chosen to use phenomenography as our theoretical method. LÄS MER

  2. 2. Läsmotivation och kunskaps-krav – i harmoni? : En studie av hur sex lågstadielärare arbetar med läsmotivation inom ramarna för läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofia Björnsdotter; Sarah Kihlman; [2017]
    Nyckelord :Motivation to read; reading comprehension; required knowledge; inner motivation; outer motivation; motivating; method; compulsory school; Läsmotivation; läsförståelse; kunskapskrav; inre motivation; yttre motivation; motivationsarbete; arbetssätt; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en inblick i hur verksamma lärare arbetar med att skapa läsmotivation samtidigt som eleverna ska uppfylla kunskapskraven. För att undersöka detta användes kvalitativa intervjuer med sex lärare på två olika skolor. LÄS MER

  3. 3. Läsupplevelser hemifrån : En kvalitativ studie av åtta förstaklassares relation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofia Björnsdotter; Sarah Kihlman; [2017]
    Nyckelord :Reading; efferent reading; aesthetic reading; primary school pupils; reading experience; reading environment; book choice; Läsning; efferent läsning; estetisk läsning; grundskoleelever; läsupplevelser; läsmiljö; bokval;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how children in grade 1 relate to and make use ofreading. The method used is qualitative interviews with eight seven-year-olds to elicittheir attitude to and experiences of reading. The results indicate a positive outlook onreading and a focus on reading in order to learn. LÄS MER