Sökning: "Sofia Carlberg"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Sofia Carlberg.
1. Matematikläromedel ur ett genusperspektiv : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolan har i uppgift att stödja elevernas lika rättigheter och möjligheter oavsett könstillhörighet. Skolan ansvarar också för arbeta emot stereotypa könsmönster som hämmar elevernas lärande, val och utveckling. LÄS MER
2. Bildanalys av matematikläromedel : ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Idag pratas det mycket om jämställdhet och i Sverige finns det tydliga direktiv och förbud mot att särbehandla någon på grund av könstillhörighet. Dessa direktiv finns att hitta i bland annat läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. LÄS MER
3. Under luppen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/ArkitekturSammanfattning : "Under Luppen" är en förskola som ligger i centrala Solna som är inspirerad av Reggio Emilia pedagogiken där byggnaden ska kännas spännande och ha flexibla miljöer. Jag har jobbat med och har fokuserat på begreppen dokumentation, ljus, flexibla rum och materialitet. Byggnaden ska kännas spännande när man vandrar omkring i den. LÄS MER
4. Estetiken i skolpolitiken En jämförande analys av forskning om estetiska ämnens betydelse för lärande, deras roll i gymnasiereformen Gy11 samt i läroplanen Lgy 11
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : The artistic subjects disappeared from the obligatory curriculum of the Swedish secondary school in 2011. The purpose of this work is to analyze to which extent the new curriculum Lgy11 is based on scientific results when it comes to the role the aesthetics were given. LÄS MER
5. Positiva och negativa känslors inverkan på gymnasieungdomars riskbeteenden
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka positiva och negativa känslors inverkan på gymnasieungdomars sociala-, äventyrliga-, hälsomässiga- och etiska riskbeteenden. Syftet var även att undersöka könsskillnader i gymnasieungdomars positiva och negativa känslor samt riskbeteenden. LÄS MER