Sökning: "Sofia John"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Sofia John.

  1. 1. Rörelse, en del av det livslånga lärandet : .

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Sköldbäck; Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares synsätt; lek; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sina första år på förskolan och möjligheten att utveckla och upptäcka sin kropp genom rörelse är tydligt formulerat i förskolans styrdokument. Syftet är hur förskolan som läroinstans möjliggör och stimulerar barns medfödda behov av rörelse. LÄS MER

  2. 2. Solrosens livscykel - solrosens resa från frö till blomma : En studie om hur drama, bild och undersökande verb kan bidra till lärande i en högläsningsaktivitet om växternas livscykel hos äldre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Almén; Ronja Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Drama; drawing pictures; exploring verbs; nature science in preschool; storytelling; Drama; bild; högläsning; naturvetenskap i förskolan; undersökande verb;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka äldre barns kunskapsutveckling efter högläsning i kombination med undersökande verb samt de estetiska lärprocesserna drama och bild i undervisning om solrosens livscykel.  Vi har undersökt om högläsning med fokus på undersökande verb, bild och drama i kombination med varandra har en påverkan på äldre förskolebarns lärande av naturvetenskap. LÄS MER

  3. 3. Lekens betydelse för en trygg anknytning. : The importance of play for a secure attachment.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofia Söderbom; Cassandra Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :theraplay; Ankytning; Lek; Pedagogers synsätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers syn på samspel mellan lek och anknytning. För att genomföra vår studie har vi använt oss av våra frågeställningar: Vad anser pedagogerna om sambandet mellan leken och barnens anknytning till sekundära anknytningspersoner? På vilket sätt anser pedagogerna att de kan använda leken för att stärka barnets anknytning till sekundära anknytningspersoner? Anknytningsteorin av John Bowlby och Mary Ainsworth har varit den teoretiska referensramen som vi förhållit oss till. LÄS MER

  4. 4. ” Det är såna där trix vi får hålla på med” : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sita Olsson; Sofia Martinelle; [2021]
    Nyckelord :förskola; omsorg; anknytning; trygghet; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om betydelsen av barns anknytning till pedagogerna i förskolan. För att uppnå vårt syfte har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. Vi har tagit del av fem förskollärares beskrivningar om deras arbetssätt för att skapa trygga relationer till barnen. LÄS MER

  5. 5. Nationella prov + läromedel + förmågor = Sant?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sanna Johansson; Sofia Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att genom att analysera läromedel och nationella prov belysa hur ett läromedel och nationella proven i svenska årskurs 3 förhåller sig till läroplanens formuleringar om förmågor i svenskämnet för årskurs 3. Vidare har studien syftat till att undersöka huruvida samstämmighet eller avsaknad av samstämmighet återfinns mellan läroplanen i svenska årskurs 3, nationella prov och läromedel. LÄS MER