Sökning: "Sofia Kamrat"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Sofia Kamrat.

  1. 1. Lärares beskrivningar av sin undervisning kring berättande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Sofia Ekvall; Emelie Lagerström; [2015]
    Nyckelord :narratives; writing tools; strategies for writing; teaching; organize narrative texts; berättande texter; skrivverktyg; strategier för skrivande; undervisning; att organisera berättande texter;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Tidigare forskning har visat att elever i de lägre årskurserna som arbetar med att skriva sig till läsning, kan skriva längre texter eftersom det är fysiskt lättare för dem att skriva på datorn än för hand. Dock har vi inte funnit några belägg för hur elever organiserar och planerar sina texter vid skrivandet av berättande texter på datorn. LÄS MER

  2. 2. Sällskapsdjurens betydelse för människans hälsa och välbefinnande - effekten av oxytocin

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Sofia Werner Hallgren; [2014]
    Nyckelord :beröring; hundar; interaktioner mellan djur och människor; katter; kortisol; sociala interaktioner; cats; cortisol; dogs; human-animal-interaction; social interactions; touch;

    Sammanfattning : Historiskt sett har djur haft stor betydelse och anses fortfarande vara viktiga för människan. Djurens roll som sällskapsdjur i dagens samhälle har varit som familjemedlem, kamrat och sällskap. Sällskapsdjuren har också flera positiva effekter på människans hälsa och välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Att berätta för att förstå. Om interaktionens, samarbetets och stöttningens roll i andraspråksundervisning med arbete med muntligt berättande som exempel.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sofia Davydenko; [2013-07-29]
    Nyckelord :muntligt berättande; interaktion; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka interaktionens, samspelets och stöttningens betydelse i muntligt berättande för förmågan att på egen hand i skrift återge innehållet i en berättelse. Har det muntliga berättandet i interaktion och samarbete med en klasskamrat någon påverkan på inlärarnas skriftliga texter? Finns det några fördelar med att muntligt rekonstruera innehåll i en berättelse innan man börjar rekonstruera den skriftligt? För att få svar på dessa frågor och undersöka interaktionens, samspelets och stöttningens betydelse vid muntligt återberättande för skriftliga texter har jag valt att dels genomföra ett undervisningsförsök då vuxna andraspråksinlärare får arbeta med berättande texter och därefter rekonstruera dem och dels att genomföra kortare individuella intervjuer i syfte att ta reda på deltagarnas egna reflektioner kring muntligt återberättande. LÄS MER

  4. 4. Man behöver liksom feed forward… eller vad det nu kallas

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Nilsson; Cecilia Stridsberg; [2013]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; kamrat- och själ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår studie är att undersöka elevernas erfarenheter kring bedömning och utifrån detskapa en uppfattning i vilken utsträckning lärare använder sig av formativ bedömning i sinundervisning. Våra frågeställningar är:- Förstår eleverna målen och kunskapskraven för kursen och kan de redogöra för dessa?- I vilken mån och hur förmedlas återkopplingen från läraren till eleverna?- Används kamrat- och självbedömning för att främja elevernas lärande?Metoden som användes i studien var kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer medgymnasieelever på två olika skolor. LÄS MER

  5. 5. "När jag blir arg stampar jag i golvet…"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Nordström; [2006]
    Nyckelord :empati; känslor; lek; kommunikation;

    Sammanfattning : Genom videoobservation och barnintervjuer har jag valt att undersöka en grupp femåriga barn på en förskola, för att försöka få svar på hur medvetna de är om sina egna känslor, andras känslor och om de är medvetna om hur de kan påverka varandras känslor. Min huvudfråga är: Hur förmedlar barn i femårsåldern sina känslor i leksituationer?Genom min undersökning har jag kunnat se att barnen är medvetna om sina egna känslouttryck, och att de fortfarande uttrycker sina känslor genom kroppsspråket. LÄS MER