Sökning: "Sofia Karlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade orden Sofia Karlsson.

  1. 1. Patienters upplevelser av att leva med svårläkta bensår : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap; Ersta Sköndal Bräcke högskola/Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Tugce Erol; Sofia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Leg Wounds; Suffering; Nurse Attendance; The relationship between patient and nurse; Emotional and physical factors; Bensår; Lidande; Sjuksköterskans bemötande; Vårdrelationen; Emotionella och fysiska faktorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bensår är ett vanligt förekommande problem i samhället. Ett bensår definieras som förlust av hud under knäet, på benet eller foten. Ett sår är inte en sjukdom utan ett symtom. Det finns flera olika typer av sår, definitionen av bensår är att det ska vara ett sår på ben eller fötter som inte har läkt inom sex veckor. LÄS MER

  2. 2. Folkbibliotek som språklig integrationsresurs : En studie av ett stadsbiblioteks potentiella bidrag till vuxna nyanländas integration och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karlsson Sofia; [2020]
    Nyckelord :Linguistic landscaping; Språkligt landskap; Integration; andraspråksinlärning; SFI; Bibliotek;

    Sammanfattning : Genom analys av det språkliga landskapet på ett bibliotek i kombination med intervjuer med tre bibliotekarier har ett biblioteks potential för språkinlärning, integration samt samarbete med SFI undersökts. Resultatet visar att det språkliga landskapet domineras av det svenska språket och de gånger andra språk än svenska eller nationella minoritetsspråk används handlar användningen om information om språkutvecklande aktiviteter för invandrare. LÄS MER

  3. 3. Leker förskollärare? : En kvalitativ studie om förskollärares deltagande i barns fria lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofia Karlsson; Lisanne Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; Preschoolteacher; Free play; Participation; Attitude.; Förskola; Förskollärare; Fri lek; Deltagande; Förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att bidra med mer kunskap kring förskollärares deltagande i barns fria lek. Studien undersöker och kartlägger förskollärares inställningar och förhållningssätt gentemot barns fria lek. LÄS MER

  4. 4. Individanpassad matematikundervisning-hur funkar det? : En kvalitativ studie om matematiklärares handledning och tankar om begreppet individanpassning med fokus på området funktioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sofia Weimer; Frida Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Individualized teaching in mathematics; Functions; Upper-secondary school; Individanpassad matematikundervisning; Funktioner; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to study how teachers in mathematics in upper-secondary school think about the concept of individualized teaching and their way of tutoring students in a classroom environment. The study focuses on the area of functions. LÄS MER

  5. 5. Att kommunicera med närstående till personer med demenssjukdom - En kvalitativ intervjustudie av omvårdnadspersonalens erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad; Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Sofia Karlsson; Kari Trogen; [2019]
    Nyckelord :Communication; Dementia; Nursing-home; Nursing-home staff; Relatives; Demens; Kommunikation; Närstående; Omvårdnadspersonal; Särskilt boende;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att ha kontakt med närstående till personer med demenssjukdom ingår i omvårdnadspersonalens dagliga arbete. Det finns i forskning beskrivet hur närstående upplever sin situation och i riktlinjer beskrivs vikten av att kommunicera med närstående utifrån ett personcentrerat förhållningssätt. LÄS MER