Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att vara kvinna är att vara galen : Galenskap och hysteri i Woman on the Edge of Time ur ett feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sofia Vestin; [2021]
    Nyckelord :hysteri; galenskap; kvinnlig galenskap;

    Sammanfattning : This essay has a feminist focus on the formation of "mad women" in Woman on the Edge of Time by Marge Piercy. Through the lense of time it tries to gain an understanding into how womens mental health issues have been treated by the medical community and how this can be applied to the reading of the book. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av arbetsrelaterad stress : En beskrivande litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Emma Vestin; Sofia Westergren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsrelaterad stress hos sjuksköterskor kan innebära en ökad risk för både fysisk och psykisk ohälsa. En dålig arbetsmiljö för sjuksköterskan kan leda till konsekvenser även för patienterna då patientsäkerheten äventyras när sjuksköterskan utsätts för långvarig stress. LÄS MER

  3. 3. "Är man med i leken får man leken tåla..."

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Alm; Therese Jutendahl; Rebecca Åbom; [2021]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; Acceptans; Integritet; Gränsdragning; Generation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Är man med i leken får man leken tåla…”. En fenomenologisk studie av olika generationers uppfattning om individanpassad marknadsföring ur ett integritetsperspektiv Seminariedatum: 14/1 2021 Ämne/kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sofia Alm, Therese Jutendahl och Rebecca Åbom Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Individanpassad marknadsföring, Acceptans, Integritet, Gränsdragning, Generation Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra med en djupare förståelse för och ny kunskap kring gränsen mellan accepterad och integritetskränkande individanpassad marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Olika men ändå samma : En uppsats om direktupphandlingar av samma slag enligt LOU 19 kap. 8 § 3 st.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Anna Sofia Vestin; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Vad är en hållbar bank? : En kvalitativ studie om hur en mångtydig definition av begreppet hållbarhet påverkar banksektorn och dess aktörer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Vestin; Chien Le; [2018]
    Nyckelord :Banks; sustainability; transaction costs; asymmetric information; opportunistic behaviour.; Banker; hållbarhet; transaktionskostnader; asymmetrisk information; opportunistiskt beteende.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns idag ett stort utbud av banker på den svenska marknaden och den allmänna diskussionen påvisar att intresset för att välja en hållbar bank ökar från samhället. I dagsläget har merparten av bankerna i det svenska samhället implementerat sin egen hållbarhetspolicy, med egna riktlinjer och kravställningar de skall följa, samt en beskrivning om vilka principer de sägs stå bakom. LÄS MER