Sökning: "Sofie Rosendahl"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Sofie Rosendahl.

  1. 1. Leder Covid-19 krisen till innovationer? : En kvalitativ undersökning som analyserar evenemangsarrangörers krishantering i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Nodvall; Sofie Rosendahl; [2022]
    Nyckelord :Crisis Management; Innovations; Recovery; Event Organizers; Events in Gothenburg.; Krishantering; Innovation; Återhämtning; Evenemangsarrangörer; Evenemang i Göteborg;

    Sammanfattning : Vår vana av att ha möjlighet att besöka evenemang fick ett plötsligt avbrott i och med spridningen av Covid-19 och dess restriktioner som infördes. Vidare har Covid-19 viruset bidragit till rädsla, polarisering, isolering, restriktioner och dödsfall. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur i språkutvecklande arbete med flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Nidmark; Sofie Rosendahl; [2019]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; flerspråkighet; litteracitet; litteracitetsutveckling; skönlitteratur; språkutveckling; translanguaging; transspråkande.; Andraspråksutveckling; flerspråkighet; litteracitet; litteracitetsutveckling; skönlitteratur; språkutveckling; translanguaging; transspråkande.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur skönlitteratur används i språkutvecklande undervisning av flerspråkiga elever i de tidiga skolåren. För att utröna vilken litteratur som används och hur valet motiveras, vilka förtjänster och hinder som kan förekomma med skönlitteratur samt hur lärare samverkar i arbetet har vi intervjuat undervisande lärare i skolämnena svenska, svenska som andraspråk samt i modersmålsundervisning. LÄS MER

  3. 3. Förväntningar om progression i teknik : En kvalitativ studie om lärares tolkning av teknikämnets progression i låg- och mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofie Rosendahl; Elin Wedebrand; [2018]
    Nyckelord :teknik; progression; teknikdidaktik; teknikundervisning; lärares förväntningar; lärarestolkning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom intervjuer undersöka lärarnas förväntningar på elevernas kunskapsprogression i teknikämnet, utifrån deras tolkningar av det centrala innehållet om egna konstruktioner i kursplanen för teknik och hur denna synliggörs i den beskrivna undervisningen. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer av verksamma lärare i låg- och mellanstadiet. LÄS MER