Sökning: "Sound effects in games"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Sound effects in games.

  1. 1. Uncanny Sound Design : How can voices in horror media be designed to sound uncanny, and are these effects perceived as being associated with fear?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Rasmus Wikström; [2023]
    Nyckelord :Uncanny Valley; Sound Design; Sound Engineering; Fear; Scary Games;

    Sammanfattning : Emotions of fear have long been the driving factor towards the appeal of the horror genre. Since beingpopularised in mothern years due to the ever growing development of technology, the Uncanny Valley hasfound its way into the horror genre. LÄS MER

  2. 2. Intercorrelation between sound design, binaural and non-binaural audio systems : Effects on general vertical localization precision and reaction time in a non-visual directional choice task 3D game

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :David Baker; [2022]
    Nyckelord :Spatialization; binaural synthesis; HRTF; stereo; 3D audio; videogames; ASC; Auditory spatial schema; Head related transfer function;

    Sammanfattning : Spatialization of audio in the vertical plane has historically been limited. Instead, sound designers have used basic DSP to create pseudo height effects to explain the positions of corresponding objects. In recent years, binaural synthesis has become more widespread following an increase in the use of software rendering methods. LÄS MER

  3. 3. Matljudets påverkan på inlevelse : Ljudeffekter för konsumtion av mat i spel och dess påverkan på spelarens inlevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Bassmann; [2021]
    Nyckelord :Krispiga ljud; Matljud; Inlevelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka ljudet av mat som konsumeras i spel och studiens huvudsakliga fokus är krispiga matljud och om dessa ljud föredras framför blöta samt abstrakta ljud. Bakgrundskapitlet av denna studie går igenom ett flertal olika artiklar som har flera olika teorier samt forskning inom studiens valda områden och dessa områden är Hur människor reagerar på ljud av mat som konsumeras, Inlevelsens betydelse i spel och slutligen Ljudeffekters påverkan på människor. LÄS MER

  4. 4. Real time wind simulation in a 3D game

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Vanessa Rojas; [2021]
    Nyckelord :simulation; wind simulation; wind; game; real-time;

    Sammanfattning : While many games incorporate physics to simulate different aspects of gameplay, this is uncommon when it comes to fluid flows like wind, due to the complexity of the associated equations. The challenge increases in 3-dimensional worlds with large world maps and a real-time simulation. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar stigande ljudeffekter rädsla i skräckspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jacob Koberstein; Kevin Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :ljud; spel; skräck; rädsla; ljudeffekter;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur rädsla påverkas av stigande ljudeffekter i en 3D miljö med skräcktema. Bakgrunden ger en inblick i skräckgenren och ljudets funktion i den, och sedan hur rädslor kan framkallas med hjälp av olika ljudtekniker. LÄS MER