Sökning: "Sound symbolism"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Sound symbolism.
1. Maktens portar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historisk arkeologiSammanfattning : This Work is about the fortifications and more specific the gates to cities during the Middle Ages and the renaissance period and how they were designed to project a specific symbol of power. The city gates of Landskrona, Helsingör, Lübeck, and Kristianstad stand as architectural emblems of the Middle Ages and Renaissance, each bearing unique symbolic significance within their respective urban landscapes. LÄS MER
2. Synaesthesia and Visual Music in Swedish Silent Film
Master-uppsats, Stockholms universitet/FilmvetenskapSammanfattning : This thesis examines how visual music in Swedish silent film served as an allusion to sound, either as a cinematic effect or as an intertwined part of the film narrative. Drawing on the concepts of synaesthesia and visual music, a discussion on how both concepts relate to each other serves as the key method for analyzing a selection of films. LÄS MER
3. Förbud för ljud med låg magnitud : En designers guide för hur symbolik och legatomusik kan användas i skapandet av en ljudberikad kontorsmiljö
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Ljudberikelser används ofta i kontorsmiljöer för att göra det mer behagligt att arbeta genom att sänka taluppfattningsförmågan, i framför allt kontor med öppen planlösning. (Page, 2020). Traditionellt sett så har dessa ljudberikelser bestått av olika typer av brus för att höja bakgrundsnivån i kontoret. LÄS MER
4. R-ljud är hårda: slumpskogsanalys av sambandet mellan språkljud och betydelse i taktila adjektiv
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statistiska institutionenSammanfattning : Få studier om ljudsymbolik, d.v.s. kopplingen mellan ords form och betydelse, har baserats på statistisk analys. LÄS MER
5. Inhemskt producerad, globalt distribuerad, målgrupp negligerad?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka kulturell påverkan av kreativa inslag i standardiserad reklam. Med studien vill författarna bidra marknadsföringsbyråer med en utökad förståelse för hur den kultur som är associerad med landet inom vilken byrån agerar kan ha en omedveten påverkan på produktionen av reklamfilm. LÄS MER