Sökning: "Spännande uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Spännande uppsats.

  1. 1. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; rhetorical analysis; fantasy theme analysis; recruitment communication; platsannons; retorisk analys; fantasitema-analys; rekryteringskommunikation;

    Sammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER

  2. 2. Volymen går upp till elva : En socialsemiotisk studie av mockumentärfilmens mediepedagogiska möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Andrea Sigurd; [2022]
    Nyckelord :Film literacy; Mediepedagogik; Bildpedagogik; Socialsemiotik; Sanningsanspråk;

    Sammanfattning : En självreflexiv humor, som den satiriska genren mockumentärfilm bygger på, skulle kunna erbjuda möjligheter för människor att “klä av sig sina pretentioner”. Som kejsaren utan kläder så kanske människan blir våldsamt påmind om sin egen världs- och självbild i jämförelse med andra människors föreställningar om världen. LÄS MER

  3. 3. Branding, förpackning och genus : En uppsats om parfymindustrins strategier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Susanna Fält; [2021]
    Nyckelord :perfume; branding; graphic design; packaging design; strategic communication; visual communication; semiotics; visual rhetoric; gender; parfym; branding; grafisk design; förpackningsdesign; strategisk kommunikation; visuell kommunikation; semiotik; visuell retorik; genus;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur parfymproducenter väljer att visuellt kommunicera sina varumärken och designa förpackningar. Detta utförs genom visuell retorik där studien undersöker de strategier som använts i reklam samt hur brandingen återspeglas i förpackningsdesignen. LÄS MER

  4. 4. Artificiell Intelligens som den nya kreatören av reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Josephine Wahlgren; [2020]
    Nyckelord :Artificiell Intelligens AI ; reklamfilm; narrativ analys; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och förstå berättelsestrukturen samt hur mottagaren upplever skillnaden i en reklamfilm skriven av AI i sättet som den fångar intresset. Studien har haft för avsikt att tillämpa en jämförelse av en reklamfilm skriven av AI med två reklamfilmer skrivna av människor. LÄS MER

  5. 5. Från barndom till ålderdom : Kvalitativa intervjuer med 1950-talister om maten och måltiden genom livet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Hermine Magnusson; Gustav Sjöstedt; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mat och ätande påverkas av historiska, tidsmässiga och sociala kontexter genom livet. Generationer kan användas som begrepp för att beskriva personer födda under samma tid för att visa på människor som delar historiska upplevelser. LÄS MER