Sökning: "Spanish L3"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Spanish L3.

  1. 1. Byggstenar och formuleringar för arbete med språkliga ideala självbilder : En läromedelsanalys med fokus på motivationsarbete för spanska i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marit Rødsjø; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga ideala självbilder; självet som blivande målspråksanvändare; moderna språk.;

    Sammanfattning : This thesis explores to which extent and how a book of exercises made for the subject of modern languages (Spanish) offers support for the pupils' creation of L3+ ideal future selves. By using content analysis and from recommendations of how to create exercises based on Dörnyei and Henrys theories of L2 and L3 future selves, the learning material has been reviewed looking for six themes: "Persons: the self", "persons: others", "places and social contexts" "feelings", authentic matieral" and "possibilities". LÄS MER

  2. 2. Transferencias al español de un grupo de estudiantes suecos : Análisis de la influencia del sueco L1 y el inglés L2 en la adquisición del español L3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Francesca Lippi; [2023]
    Nyckelord :L3 acquisition; transfer; Spanish; Swedish; English; language learning;

    Sammanfattning : Varios estudios han demostrado convincentemente que no solamente la L1, sino también la L2 puede afectar la adquisición de la L3. En particular, la L2 puede transferirse a la L3 si los dos idiomas tienen en común la estructura gramatical (Flynnet al., 2004) o la estructura sintáctica (Bardel y Falk, 2007). LÄS MER

  3. 3. „Heute ich habe gemacht die Hausaufgaben“ : Syntaktischer Transfer in Deutsch als Fremdsprache – eine Untersuchung von Schülertexten

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Stella Einarsson; [2023]
    Nyckelord :Transfer; Fremdsprache; Deutsch als Fremdsprache; Transfer im Sprachenunterricht; Transfer in der Syntax;

    Sammanfattning : This study examines syntactic transfer in written productions amongSwedish-speaking learners of German in elementary school (15-16-year-oldsin grade 9) and high school (17-year-olds, course 4, year two). In SwedenEnglish is the first (L2) foreign language, compulsory for all pupils. LÄS MER

  4. 4. Las variantes de autor en la novela El húsar de Arturo Pérez-Reverte : Un análisis desde la crítica genética

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språk

    Författare :Juan Antonio Blazquez Cabrera; [2022]
    Nyckelord :Arturo Pérez-Reverte; El húsar; crítica genética; variantes; reescritura;

    Sammanfattning : El húsar es la primera novela de Arturo Pérez-Reverte. Escrita en 1983 cuando el autoraún no tenía intención de dedicarse a la literatura, pasó prácticamente desapercibidapara crítica hasta que la publicación de La tabla de Flandes en 1990 disparó lapopularidad de un escritor que en 2003 acabaría ingresando en la Real AcademiaEspañola. LÄS MER

  5. 5. Motivation i moderna språk spanska : Skillnader och likheter mellan årskurs 6 och årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susana Martín Lindström; [2021]
    Nyckelord :moderna språk spanska; motivation; förväntningar; upplevelse; motivationsförändringar; self-determination theory; self-efficacy; the ideal multilingual self; L3 self; moderna språk spanska; motivation; förväntningar; upplevelse; motivationsförändringar; self-determination theory; self-efficacy; the ideal multilingual self; L3 self;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa skillnader i grundskoleelevernas motivationer, i deras studier i moderna språk spanska, mellan två kritiska punkter: när de börjar läsa språket i årskurs 6 till deras sista år på grundskolan i årskurs 9, utifrån elevens perspektiv. De forskningsfrågor som använts för att uppnå syftet är: (i) vad framträder som centralt i elevernas motivation i sina språkstudier för årskurs 6 och 9?, (ii) på vilka sätt och i vilka aspekter kan man se att motivationen skiljer sig mellan de två grupperna? och (iii) vilka pedagogiska konsekvenser leder skillnaden i motivation till för ämnesdidaktiken mellan de båda grupperna? Studien baseras på intervjuer med elever från årskurs 6 och 9, som syftar till att samla information om deras erfarenhet av deras spansklärande, deras förväntningar och mål samt vad som motiverar dem. LÄS MER