Sökning: "Spatialt ljud"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Spatialt ljud.

  1. 1. Stable diffusion for HRIR extrapolation : A novel approach with deep learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Axel Rooth; [2023]
    Nyckelord :Head-related filter; Generative AI; Diffusion; Huvud-relaterat filter; Generative AI; Diffusion;

    Sammanfattning : Humans perceive and interact with their environment through a multitude of sensory channels. Among these, hearing plays a pivotal role, enabling humans to effectively navigate their surroundings. LÄS MER

  2. 2. Vad ska vägleda dig i en 3D-labyrint? : En kvalitativ studie av spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Riday Ahammed; Yannick Osheko; [2022]
    Nyckelord :Wayfinding aids; Breadcrumb trails; Sounds; Markers; Spatial memory; Vägledningshjälpmedel; Spår; Ljud; Markeringar; Spatialt minne;

    Sammanfattning : Det finns olika variationer av vägledningshjälpmedel som hjälper spelaren att navigera sig i en 3D-omgivning. I denna kvalitativa studie kommer det undersökas hur spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel kan stödja en spelare i en 3D-labyrint. LÄS MER

  3. 3. Occlusion i dataspel : Och dess effekt på spelarens beteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Barboni; [2022]
    Nyckelord :Occlusion; semioakustik; psykoakustik; FPS; dataspel; beteende;

    Sammanfattning : Tidigare forskning kring spatialt ljud har kommit fram till ovissa slutsatser på grund avbristfällig undersökningsmetod och för lite åtanke på dataspel som mediaform. Denna undersökning ämnar därför att undersöka huruvida occlusion påverkar spelaren i ett First Person Shooter-spelscenario, samt om extern information kan påverka spelarens beteende. LÄS MER

  4. 4. Skräckljud och utforskning i en virtuell stadsmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kristoffer Eriksson; [2021]
    Nyckelord :utforskning; frekvenser; skräck; HRTF;

    Sammanfattning : Att använda spatialt ljud när det kommer till utforskning av en spelvärld blir allt vanligare. Hur kan skräckljud påverka intresset av utforskning? Genom att blanda maskinljud med djurläten för att skapa abstrakta ljud med olika fokusområden av frekvensinformation för att se hur spelare reagerar när de utforskar en virtuellstadsmiljö. LÄS MER

  5. 5. Designing with Sound to Reduce Motion Sickness in VR

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Marina Kostrova; Victoria Yuri-Andersson; [2020]
    Nyckelord :computer games; motion sickness; sound design; virtual reality; datorspel; ljuddesign; rörelsesjuka; virtuell verklighet;

    Sammanfattning : Motion sickness has been a significant obstacle for the development of Virtual Reality technology since the beginning of its existence. Research has shown that audio can be used to reduce motion sickness in VR. LÄS MER