Sökning: "Special Education Needs SEN Teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Special Education Needs SEN Teacher.

  1. 1. Speciallärare beskriver sitt arbete med elevers skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Ireblad Harris; Karolina Werner Hakso; [2022]
    Nyckelord :writing difficulties; writing abilities; early intervention; special education support; writing education; special educational needs teachers SEN .; skrivsvårigheter; skrivförmåga; tidiga insatser; specialpedagogiskt stöd; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : The aim of this research study was to increase knowledge of the relationship between the special educational needs teachers (SEN) work and writing difficulties for pupils in year 1–3. The need for the study is motivated by the lack of previous research regarding pupils with writing difficulties and the support they receive from the SEN teacher. LÄS MER

  2. 2. Matematiklyftet, ett lyft för SUM-elever? : En studie om hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Bonnedahl Ulrika; Malin Simonsson; [2016]
    Nyckelord :mathematics; math difficulties; number sense; teaching; matematik; matematiksvårigheter; taluppfattning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utveckla en förståelse för om eller hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet skapar möjligheter till en ökad måluppfyllelse för SUM-elever (SUM-särskilda utbildningsbehov i matematik)? I studien har en kvalitativ textanalys av innehållet i Matematiklyftets modul ”Taluppfattning och tals användning årskurs 1-3” genomförts för att studera undervisningen och hur den möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik. Studien visar att Matematiklyftet förordar en undervisning som i hög grad överensstämmer med forskning om lämplig undervisning för SUM-elever men genom studien har några svagheter identifierats. LÄS MER

  3. 3. Ett individintegrerat läsår - marginalisering eller möjlighet : En studie om tre individintegrerade elever i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Karlsson Markus; [2014]
    Nyckelord :Inclusion; integration; interaction; participation; Compulsory school for children with learning disabilities; Special Needs Education; Inkludering; integrering; samspel; delaktighet; Gymnasiesärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to acquire knowledge about how interaction, participation and inclusion are affected by individual integration for three students in upper secondary education for pupils with learning disabilities. To be individually integrated means, in this case, that the students from compulsory school for children with learning disabilities are taking part in some of the programme-specific courses together with students from the regular upper secondary school. LÄS MER

  4. 4. ICT and inclusion. : Teachers’ perceptions on the use of information and communication technology for students with special educational needs in general educational settings.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Josjö; [2013]
    Nyckelord :special needs education; students with special educational needs; ICT; inclusion; general educational settings; specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd; IKT; inkludering; vanliga klasser;

    Sammanfattning : Informations- och kommunikationsteknik (IKT) är ett aktuellt ämne i skolor världen över och denna studie kan vara av intresse för lärare, specialpedagoger, skolledare och lärarutbildare. Syftet med föreliggande studie var att beskriva och analysera lärares erfarenheter och uppfattningar av användningen av IKT för elever i behov av särskilt stöd som går i vanliga klasser, och att finna sambandet mellan IKT och inkludering. LÄS MER

  5. 5. Effekten av specialpedagogiskt stöd och senare resultat i grundskolan : en pilotstudie

    Magister-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Westin; [2012]
    Nyckelord :Children and pupils with special needs; SEN children; intervention effects and evaluation strategies;

    Sammanfattning : A pilot-study was used to investigate, types of assistance, assessed needs, outcomes and effects of special-needs assistance given to a subsample of compulsory school pupils in an effort to develop an evaluation strategy for identifying educational impacts of specific special-needs inputs.  Preliminary results indicate a tendency for postive outcomes for most pupils in the pilot group (n = 11) but also that many pupils have residual difficulties. LÄS MER