Sökning: "Special Educational Needs Coordinator."

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Special Educational Needs Coordinator..

  1. 1. Specialpedagogens arbetsuppgifter : En enkätstudie med 78 examinerade specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Holmefur; Maria Svansdóttir-Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Legalization; vocational design; work situation of the special educational needs coordinator; work tasks of the special educational needs coordinator.; Juridifiering; professionsutformning; specialpedagogens arbetssituation; specialpedagogens arbetsuppgifter.;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i de livliga diskussioner om specialpedagogens roll, uppdrag och arbetsuppgifter som förekommer i bland annat pedagogisk litteratur, tidskrifter och digitala forum. Syftet med studien är att belysa vilka arbetsuppgifter en specialpedagog, verksam inom förskola, grundskola och gymnasieskola i Sverige, bör utföra. LÄS MER

  2. 2. Stödinsatser i gymnasieskolan : en studie av frirummet mellanstyrdokument och praktik

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Linderos; [2021]
    Nyckelord :action program; actor-preparedness; additional adjustment; educational investigation; Scope for Action; Scope for Action model; SENCO; special education; special needs; special support; support measure; aktörsberedskap; extra anpassning; frirum; frirumsmodell; pedagogisk utredning; specialpedagog; specialpedagogik; stödinsats; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : In Swedish schools, students have a statutory right to support if the need arises. According to The Education Act, the workflow with support measures can briefly be described as: if needs are noticed, then support measures in the form of additional adjustments must be made. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogen i skolutveckling : uppfattningar om specialpedagogens uppdrag inom pedagogiskt arbete

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Angela Patel; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; pedagogical work; special educational needs coordinator SENCO ; school improvement; school development och accessibility.;

    Sammanfattning : School improvement research indicates that learning outcomes and pupils’ attainment can be raised if quality of teaching is improved (Barber & Mourshed, 2007). The research questions arose through reflections regarding how the special needs competence could be utilised better and in what way this could contribute to change and to development of the school and the learning environment. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagog/speciallärare sökes : En studie av vilken kompetens som efterfrågas hos specialpedagoger/speciallärare i högstadieskolornas rekryteringsannonser för att stödja arbetet med inkludering för alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Sandlund; Lisa Skogsberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån innehållet i högstadieskolors rekryteringsannonser undersöka vilken kompetens som efterfrågas hos specialpedagoger/speciallärare för att stödja skolornas arbete med inkludering för alla elever. Detta undersöks genom tematisk analys av rekryteringsannonserna och utifrån analysen besvaras frågeställningarna; På vilket sätt uttrycks skolornas arbete för inkludering i rekryteringsannonserna? Hur överensstämmer innehållet i rekryteringsannonser med examensbeskrivningarna för specialpedagog- och speciallärarexamen? Vilket inflytande framgår att specialpedagog/speciallärare har i utformandet av skolornas arbete för att uppnå inkludering? Studien har genomförts utifrån en induktiv ansats med kvalitativ tematisk analys av autentisk textdata för att resultatet ska präglas av närhet till det empiriska materialet och därigenom stärks trovärdigheten och tillförlitligheten. LÄS MER

  5. 5. Distansundervisning – Ett nödvändigt ont eller en extrasärskilt viktig anpassning? : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers, speciallärares ochämneslärares uppfattningar om distansundervisningens påverkan påextra anpassningar och särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Robin Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Distance education; online learning; special needs; special needs coordinator; special education teacher;

    Sammanfattning : In March 2020 schools in Sweden had to reorganize their organization due to the covid-19-pandemic. The uppersecondary school had to undergo a quick transformation from a traditional education in a brick-and-mortarsetting to distance education in an online setting. LÄS MER