Sökning: "Special education initiatives"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Special education initiatives.

  1. 1. Specialpedagogik för lärande : En studie om ett statligt lyfts inverkan på elevers lärande och dess betydelse för framtida förbättringsinsatser

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Special education for learning; special educational competence; collegial learning; teacher learning; improvement initiatives; school development; distributed leadership; governance and management; Specialpedagogik för lärande; specialpedagogisk kompetens; kollegialt lärande; lärares lärande; förbättringsinsatser; skolutveckling; distribuerat ledarskap; styrning och ledning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om lärares, special­pedagogers, rektorers och förvaltningsledningens erfarenheter och upplevelser om förbättrings­insatsen specialpedagogik för lärande (SFL) och dess inverkan på förbättringsarbetet i en kommun, på såväl skol­enheter som i kommunen i stort. SFL är en kollegial kompetens­utvecklingsinsats med syfte att höja lärares kompetens inom specialpedagogik. LÄS MER

  2. 2. Elevhälsans vägledning : En fallstudie om specialpedagogiskt arbete

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ljiljana Milic Pavlovic; [2021]
    Nyckelord :Keywords: consultation; central student health; neuropsychiatric disabilities; primary school; relational competence; special needs education.; central elevhälsa; grundskola; handledning; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; relationskompetens; specialpedagogiken;

    Sammanfattning : Milic Pavlovic, Ljiljana (2021). Student health guidance. A case study about special educators' work. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares bemötande med barn med funktionsvariationer: ur ett lyssnande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Chatrine Qvick; [2021]
    Nyckelord :attitude; children with functional variations; democracy; listening; social constructionism; barn med funktionsvariationer; demokrati; förhållningssätt; lyssnande; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to, based on preschool teachers' talk about listening to children with functional variations, contribute knowledge about what conditions preschool teachers feel they have in relation to working with children with functional variations and how preschool teachers feel that they create adequate conditions for children with functional variations.  Listening means being sensitive to the children's own initiatives and their way of understanding the world (Åberg & Lenz Taguchi, 2018). LÄS MER

  4. 4. Speciella lekgrupper och kamratrelationer

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Al-Fattal; [2021]
    Nyckelord :Autism; children; peer relationship; special; play; playgroup; preschool;

    Sammanfattning : Al-Fattal, Magdalena (2021). Special Playgroups and Peer Relationships. Thesis II (master's degree) in Special Education. Faculty of Learning and Society. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogiska insatser i förskolan med inriktning på språkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Alexandersson; [2019]
    Nyckelord :Socio-cultural theory; Special education initiatives; Language difficulties; language disorder; Language development;

    Sammanfattning : .... LÄS MER