Sökning: "Special education"
Visar resultat 21 - 25 av 1611 uppsatser innehållade orden Special education.
21. Matematikängslan - bryt onda cirklar : Faktorer i det förebyggande arbetet i matematikundervisningen ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lennartsson, J. & Söderqvist Olsson, P. (2023). Matematikängslan – bryt onda cirklar. LÄS MER
22. Vad görs och hur? Gymnasielärares intryck av kollaboration med specialpedagogiska resurser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna intervjustudie syftar till att undersöka gymnasielärares uppfattningar av samarbeten med specialpedagogiska resurser när det kommer till individanpassad undervisning där individplacerade elever med hörselnedsättning ingår. Ramfaktorteorin används som teoretisk utgångspunkt i analys av data. LÄS MER
23. Transkulturella möten vid vård i livets slut : Vårdpersonals erfarenheter av transkulturella möten vid vård i livets slut - en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Vård i livets slut innebär en ofta svår och komplex vårdsituation med många faktorer som skall tas hänsyn till för att främja livskvalitet och en värdig död. I en globaliserad värld med ökad migration och mångkulturalism sker transkulturella möten i vården allt oftare. LÄS MER
24. Elevers upplevelser av särskildaundervisningsgrupper : En intervjustudie från mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Franzén, M. (2022). Erfarenheter från särskilda undervisningsgrupper -En intervjustudie med elever på mellanstadiet. (Experiences from special education groups – An interview study with students in middle school). LÄS MER
25. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER